Overal lopen gekken rond, en het is niet zo heel vreemd dat er enkele arrestaties zijn geweest. Maar als je het afzet tegen wat normaalgesproken bij Ajax, PSV en Feyenoord gebeurt na het behalen van een kampioenschap, valt dit reuze mee.
Gisteren kreeg ik een tweet binnen: de aanhang van Ajax is het gerucht aan het verspreiden, dat Feyenoord en Twente onder 1 hoedje hebben gespeeld om Ajax de kans te ontnemen op een nieuwe titel. Ik ben terug aan het redeneren hoe dit dan in zijn werk zou zijn gegaan. Hoe zielig kun je zijn. Ik realiseer me heel goed dat dit niet de mening is van de Ajax-leiding, maar dat een stelletje zielepoten uit de Ajax-aanhang hierachter zit. Ja, en dan verspreidt het gerucht zich via de eigen weblogs natuurlijk razendsnel. Die aanhang wil natuurlijk niets liever dan dat Twente niet op een eerlijke manier aan deze titel is gekomen.
Maar waarom moet dit, waarom accepteert die aanhang dan niet eens gewoon, dat een competitie over 34 wedstrijden gaat, en dat alle 18 teams graag kampioen zouden willen worden. Of die wens reëel is, dat moeten we maar even naast ons neerleggen, maar dat er ieder jaar 4 serieuze kanshebbers, en een stuk of 3 outsiders zijn, dat is een gegeven.
Waar ik me aan stoor, is de vanzelfsprekendheid, waarmee een aantal aanhangers van Ajax meent recht te hebben op de landstitel. Dan hadden ze de punten niet moeten laten liggen, die ze nu hadden verloren. Zo simpel is het dus.