Worden we dan toch wereldkampioen???
AMSTERDAM - In Spanje is er veel commotie ontstaan door uitspraken van Eufemiano Fuentes. Volgens de ‘dopingdokter’ behoort een aantal Spaanse internationals tot zijn clientèle.
Dat zou de gynaecoloog afgelopen weekeinde hebben laten weten aan enkele celgenoten, zo meldt de krant Marca.
“Als ik alles vertel wat ik weet, dan kan Spanje vaarwel zeggen tegen de Europese en wereldbeker.”
Fuentes zat een nacht in het gevang op verdenking van betrokkenheid bij ‘Operacion Galgo’. In het kader hiervan doorzocht de Guardia Civil afgelopen week het huis van enkele Spaanse atleten. Vier jaar geleden was hij een van de protagonisten in de bloeddopingzaak rond Jan Ullrich en Ivan Basso, de zogeheten ‘Operacion Puerto’.
Del Bosque
Vicente del Bosque, de bondscoach van Spanje, heeft verontwaardigd gereageerd op de vermeende uitlatingen van Fuentes. “Ik heb niets geconstateerd dat een verdachtmaking zou rechtvaardigen.”
‘La Selección’ won eerder dit jaar de wereldtitel door Nederland met 1-0 te verslaan en kroonde zich in 2008 tot Europees kampioen middels een 1-0 zege op Duitsland.
Xavi, basisspeler in beide finales, ontkent met klem dat Spanje de trofeeën dankt aan prestatiebevorderende middelen.
“We maken ons niet druk om deze beschuldigingen. Het is lariekoek: we hebben het WK zonder doping gewonnen.”
© NUsport