Ik ben het wel voor een deel met jullie eens.
Het zou inderdaad mooi zijn als het kampioenenbal echt voor kampioenen is. Daar is het voor opgezet natuurlijk.
Aan de andere kant denk ik wel dat door alle ontwikkelingen die er geweest zijn met de sterke landen die meer plaatsen kregen dat het voetbal in die landen wel een heel stuk beter is geworden. Het voetbal van tegenwoordig gaat wel veel sneller en is van een veel hogere kwaliteit dan vroeger en ik denk dat dat mede het gevolg is van de belangen die in die rijke voetbalcultuurlanden verhoogd zijn met het systeem van meerdere ploegen in de Champions League. Mede daardoor zijn ook de prijzen verhoogd en is het voor iedereen aantrekkelijk om goed te presteren in de Champions League. Dit daagt de andere landen uit om ook stappen te maken en beter te voetballen en dat is ook iets wat je ziet gebeuren, dus ja voor het voetbal zelf denk ik dat het wel een kwaliteitsinjectie is geweest.
Ik ben echter ook van mening dat het wel stapje voor stapje weer afgebouwd mag worden en echt een kampioenenbal mag worden.
Er zitten twee nadelen aan. Ik vind wel dat het voetbal in de grote landen beter is en aantrekkelijker om 90 minuten naar te kijken. Vandaar dat ik het niet erg vind als het stapje voor stapje terug wordt gebracht, zodat de andere landen nog wel stappen kunnen maken voor alle landen gelijkwaardig zijn (ook doordat ze natuurlijk nu nog meer ervaring kunnen opdoen tegen die topploegen).
Daarnaast zal het financieel gezien onaantrekkelijker zijn voor de grote voetballanden om erin te investeren en ik weet niet of dat snel opgevangen kan worden door de nieuwkomers, dus ook daarin moet het stapje voor stapje gebeuren denk ik.
De stap van de kampioenen tegen elkaar uitspelen is dan ook een mooie tussenstap, zodat hiervan de sterkste gewoon 6 echte wedstrijden kunnen spelen met de kwalitatief beter voetbalploegen in plaats van maar 2 en dan naar huis gestuurd te worden.
De ontwikkeling dat ze ook geen ploegen met schulden meer willen toelaten vind ik ook positief; hierbij hoop ik ook dat ze echt consequent hierin durven te zijn tegen de echt grote teams als een barcelona, manchester city en real madrid! Er moet natuurlijk wel op een faire manier concurrentie met elkaar aangegaan worden (A)!