Poll

Willen jullie nog een quiz?

Ja
Nee

Auteur Topic: Twee voor twaalf  (gelezen 57739 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Twee voor twaalf
« Reactie #440 Gepost op: 5-06-2008, 18:10:16 »
Over alternatieven gesproken: er is op dit vlak geen verschil met de televisieversie. Daar kun je immers met een paar fouten toch het woord raden.

Dat laatste blijft dan ook voorop staan: wie (al of niet met een beetje gokwerk, het woord het eerste heeft, is de winnaar van de ronde.

Offline Ibung

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #441 Gepost op: 9-06-2008, 17:15:16 »
1 hij was de slaaf van Filemon. liep bij zijn heer weg, en vluchtte naar Rome, waar hij in aanraking komt met Paulus. Door de gesprekken met Paulus is deze persoon christen geworden. Paulus stuurt hem terug naar zijn meester met een brief, waarin hij hem aanbeveelt en zich bereid verklaart de geleden schade te vergoeden. Zijn naam betekent ‘nuttig’

2 de naam van de legendarische documentaire van de broertjes Maysles, waarin een beroemde band tijdens hun Amerikaanse tour in 1969 gevolgd worden.

3 Infectieziekte met een bacterie die familie is van de tuberculosebacterie. Mensen worden waarschijnlijk besmet door het inademen van besmette hoestdruppeltjes van patiënten. De ziekte is overigens weinig besmettelijk. Het is een ziekte die vooral voorkomt onder arme, eventueel ondervoede mensen die dicht opeengepakt onder slechte hygiënische omstandigheden wonen en werken. Het meest voorkomende verschijnsel is huidvlekken. de huidvlekken zijn ongevoelig. dit komt door de beschadiging van de zenuwen. Uiteindelijk kunnen de zenuwbeschadigingen leiden tot gevoelloze handen, voeten en oogleden wat weer leidt tot misvormingen en blindheid.

4 Deze rijst wordt in zakjes gekookt; is kant en klaar in geperforeerde zakjes te koop. Na het koken wordt de rijst uit de zakjes gehaald en in plakjes of blokjes gesneden en zo geserveerd.
bereidingswijze: Breng in een ruime pan een flinke laag water aan de kook. Doe de zakjes erin en laat de rijst 50 tot 60 min.koken.
Giet het water af, laat nog even uithangen en daarna helemaal koud worden.
Verwijder de zakjes: snijd in plakken of blokjes. Verwarm ze au bain-marie.

5 deze voetballer werd in de toen nog Portugese kolonie) Mozambique geboren. In 1961 werd hij op 19-jarige leeftijd door de Portugese club Benfica gekocht en nog datzelfde jaar kwam hij uit voor het nationale elftal, in een wedstrijd tegen Luxemburg. In totaal speelde hij 64 wedstrijden voor Portugal, waarin hij 41 maal scoorde en was daarmee topschutter van het Portugese elftal, tot 12 oktober 2005. Zijn voornaam heb je nodig.

6 Ex-gevangenbewaarder blikt terug op zijn tijd als bewaarder in de dodencellen in de jaren 30. De bewaarders trachten de veroordeelden een zo menselijk mogelijk bestaan te bieden, in hun laatste periode voor terechtstelling. Slechts één van de bewaarders toont geen enkel respect, en is geobsedeerd om een terechtstelling te leiden. Welke film van James cameron bedoel ik?

7 is een muziek-en dansvorm die zijn oorsprong kent in Afrika.
Het woord zelf komt uit Spanje. Een zanger doet zijn verhaal, enkel begeleid door percussie (enkele trommels en een houten blokje). Omstanders dansen, zingen en klappen mee. Door de slavenhandel is deze manier van muziek maken naar het Amerikaanse continent gebracht.

8 is een stad in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen. De stad telt ruim 77.000 inwoners, st. maarten is haar patroonheilige. de stad  is gelegen aan de Dender.

9 een fictief ras uit Stargate SG-1, een vreedzaam en toverachtig volk, technologisch zo ver gevorderd dat ze in staat zijn om doden weer tot leven te wekken en grote objecten te laten verdwijnen. de naam van dit volk heb je nodig

10 de naam van dit dier. (foto1)

11 Als deze saxofonist (foto2) in 1975 terugkeert van een tournee met de Golden Earring door de Verenigde Staten verneemt hij tot zijn tevredenheid dat een demo die hij met leden van die band heeft gemaakt heeft geresulteerd in een platencontract. Met deze goede vooruitzichten slaagt hij erin een all star bezetting van de grond te krijgen; muzikanten uit  cuby and the blizzards en supersister vormen met hem een nieuwe band. Hun debuutelpee verschijnt in 1976. Welke band is dit?

12 een kleine, niet afgesloten wachtruimte.  biedt in de eerste plaats beschutting tegen de elementen.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Suzanna

• Forumlid
« Reactie #442 Gepost op: 11-06-2008, 15:44:31 »
Klopt het dat er maar 3 klinkers zijn?
Voor meer hint, gezelligheid en afkick-verschijnselen: kijk eens op het WIDM-afkick-forum!

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #443 Gepost op: 11-06-2008, 16:06:56 »
er zijn vier klinkers

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #444 Gepost op: 11-06-2008, 18:12:44 »
Klopt het dat er maar 3 klinkers zijn?

Ik denk dat je misschien 5 niet als klinker rekent? Deze voetballer is bekend onder zijn voornaam en ik neem aan dat je die dus moet hebben. ::vergroot::
Geniet nooit met mate...

Offline Test

« Reactie #445 Gepost op: 11-06-2008, 18:14:15 »
Citaat
6 Ex-gevangenbewaarder blikt terug op zijn tijd als bewaarder in de dodencellen in de jaren 30. De bewaarders trachten de veroordeelden een zo menselijk mogelijk bestaan te bieden, in hun laatste periode voor terechtstelling. Slechts één van de bewaarders toont geen enkel respect, en is geobsedeerd om een terechtstelling te leiden. Welke film van James cameron bedoel ik?

Telt 'The' wel of niet mee qua beginletter? Of moet ik de eerste letter van het tweede woord hebben? ???
Geniet nooit met mate...

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #446 Gepost op: 11-06-2008, 18:45:40 »
wat de klinkers betreft zijn er nog steeds vier. als er een voornaam gevraagd wordt, moet je daar dus de eerste letter van invullen, ongeacht dat een klinker of medeklinker is ::)

Citaat
Telt 'The' wel of niet mee
doe maar niet deze keer.

Offline Test

« Reactie #447 Gepost op: 11-06-2008, 20:40:01 »
Wat een rotwoord ;D Maar ik heb 'm (hoop ik)

longslagader
Geniet nooit met mate...

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #448 Gepost op: 11-06-2008, 21:50:36 »
je hebt 'm! (natuurlijk)

Offline Test

« Reactie #449 Gepost op: 11-06-2008, 22:19:38 »
je hebt 'm! (natuurlijk)

::tandpastasmiley:: Ik zal de volgende wel maken. ::jaja::
Geniet nooit met mate...

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #450 Gepost op: 11-06-2008, 22:24:12 »
nog even de antwoorden dan:
1 onesimus
2 gimme shelter
3 lepra
4 lontong
5 eusebio
6 (the)green mile
7 rumba
8 aalst
9 nox
10 dingo
11 sweet d'buster
12 abri

Offline Test

« Reactie #451 Gepost op: 11-06-2008, 23:03:15 »
En de nieuwe opgave dan maar:

vraag 1: Amerikaans president, wordt gezien als één van de grootste oorlogsmisdadigers.

vraag 2: Dit eiland wordt omsloten door: het Grevelingenmeer, het Volkerak-randmeer, het Haringvliet en de Noordzee

vraag 3: Harry Bannink schreef de muziek en Leen Jongewaard en André van den Heuvel zongen het. Welk liedje bedoel ik?

vraag 4: Hij is een Nederlands filosoof. Hij schrijft kinderboeken en populair-wetenschappelijk werk. Hij is een televisie-presentator. Hij is hoogleraar aan de Universiteit van Leiden. Wie is hij?

vraag 5: Waddeneiland: 13 kilometer breed (maximaal), 35 kilometer lang, ongeveer 21.000 inwoners (2001)

vraag 6: Lengtemaat genoemd naar een Zweeds natuurkundige.

vraag 7: Dit systeem werd speciaal ontwikkeld voor doven en slechthorenden maar heeft tegenwoordig feitelijk een uitgebreider doel.

vraag 8: (foto 1) In welk tv-programma zijn deze dames bekend geworden?

vraag 9: Een Keltische god. Samen met Teutates en Taranis maakt hij deel uit van de godentrias. Zijn naam betekent Heer of meester.

vraag 10: (foto 2) Je ziet Joost Prinsen op de foto. Maar welk typetje vertolkt hij hier?

vraag 11: Een trekvogel van ongeveer 1,30 groot. Zijn maaltje bestaat uit grote insecten en kikkers. Gemiddeld wordt ie 30 jaar oud.

vraag 12: Dat zeg ik! Een Griekse letter.
Geniet nooit met mate...

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #452 Gepost op: 12-06-2008, 11:52:22 »
6 en 7 zijn lastig :(

Offline Test

« Reactie #453 Gepost op: 12-06-2008, 12:30:57 »
6 en 7 zijn lastig :(

6: Zoek eens naar Zweeds natuurkundigen op wikipedia Daar zijn er volgens mij niet zoveel van.

7: Het systeem wat bedoeld wordt is een veelgebruikt systeem hoor. Waarschijnlijk gebruik je het elke dag. Ik iig wel. ::jaja::
Geniet nooit met mate...

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
« Reactie #454 Gepost op: 12-06-2008, 14:20:57 »
Test, ik wil graag 2 letters kopen. Waar komen de letters van vraag 2 en 4?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Test

« Reactie #455 Gepost op: 12-06-2008, 14:55:11 »
Test, ik wil graag 2 letters kopen. Waar komen de letters van vraag 2 en 4?

2 -> 10
4 -> 1 (mazzelaar) :P
Geniet nooit met mate...

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #456 Gepost op: 12-06-2008, 14:57:35 »
ik voel de hete adem van swifty in mijn nek

Offline Ibung