Zaterdag 1 september was de (naar ik meen) 3e Flikkendag-Maastricht.
Eerder waren er al presentaties van hulpdiensten, ter land ter zee en in de lucht, maar die trokken nooit zoveel bezoekers. De organisatoren van die presentatie, en de makers van Flikken Maastricht hebben een aantal jaar geleden de handen ineen geslagen en zijn een concept gaan ontwikkelen, dat door de hele binnenstad wel veel belangstellenden trok.
De aanwezigheid van de 4 hoofdrolspelers was daarbij natuurlijk essentieel.
Op verschillende plekken in de binnenstad was er 1 september geen doorkomen aan. De hoofdrolspeles arriveerden met speedboten op de Maas, en het duurde wel even voor ze vervolgens op het Vrijthof aankwamen met de politie-porsches.
Er was aanmerkelijk meer publiek op de been dan in 2010, maar dat had voor een deel ook te maken met het slechte weer, 2 jaar geleden. Mensen kijken eerst naar het weer, en kijken dan of ze fan genoeg zijn van het programma om daarvoor de regen te trotseren.
Van regen was 1 september dus geen sprake. De organistatie had het over 80.000 bezoekers. Eerlijk gezegd denk ik dat ze dan bedoelen dat die er door de hele dag moeten zijn geweest. Want zo heel erg druk vond ik het niet op het Vrijthof, waar de meesten naar toe gingen omdat daar de presentatie was van de vier hoofrolspelers uit de serie.