Om nog maar even terug te komen op de reis van Yvonisdemol. Het volgende artikel wijst er nog maar eens op wat voor een invloed ons lievelingsprogramma kan hebben op een toch wel belangrijke inkomstenbron van een land!
Toerisme naar Jordanië groeit ondanks crisisVolgens cijfers van het Jordaanse ministerie van toerisme zijn de inkomsten in de toeristische sector in het eerste half jaar van 2009 met 1,9% gestegen. Het totaal aantal toeristen in Jordanië is in totaal met 3% gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Opvallend is dat met name Arabische toeristen het land veelal bezochten. Maar ook de aantallen vanuit de Benelux en de VS vallen gezien de huidige recessie niet tegen. Populair onder toeristen blijft nog altijd de Verborgen stad Petra.
Arabische toeristenstroomDe Algemeen directeur van de Jordan Tourism Board, Nayef Fayez, toonde zich verheugd over de overall toename ondanks de lichte afname van het aantal toeristen uit de Verenigde Staten en Europa..
Het aantal toeristen vanuit de Benelux en dan met name vanuit België steeg de afgelopen zes maanden gemiddeld met zo’n 17%, terwijl het toerisme vanuit Nederland enigszins achterbleef.
Wie is de mol?Afgelopen voorjaar trok het populaire Nederlandse televisie programma “Wie is de mol” zeer veel kijkers. Een groot deel van het programma werd opgenomen in Jordanië en dit bleek een behoorlijke impuls voor het toerisme te zijn. In het kantoor van de Jordan Tourism Board Benelux in Amsterdam kwamen beduidend veel consumenten aanvragen binnen naar aanleiding van het programma.
Touroperators"Ook touroperators en reisagenten die wij spraken gaven aan veel aanvragen over Jordanië te krijgen vanwege de prachtige beelden uit Wie is de mol", aldus Willem Versteegh, travel marketing manager van de JTB.
Met name de opdracht in de Wadi Mujib, een prachtige groene canyon vlakbij de Dode Zee, trok de aandacht. Niet voor niets is deze kloof, waar altijd water doorheen stroomt, door de Unesco uitgeroepen tot Werelderfgoed.
Bron