Ik las onderstaand bericht op het .nl forum. Het is een bericht van Xania. Het gaat over een mexicaanse film die gebaseerd is op het verhaal van Alice in Wonderland. Vond ik wel een erg goede vondst:
-----
Ik heb gisteren nog eens naar pan's labyrinth gekeken. (die mexicaanse film dus)
En de volgende dingen zijn opgevallen.
De film is dus inderdaad gebasseerd op Alice in Wonderland.
Dingen die hierin terug komen zijn:
Orfelia (hoofdrolspeelster) leest boeken, is een dromer en ontsnapt net zoals Alice door middel van haar fantasie aan de harde realiteit. Ofelia draagt in een bepaalde scene een alice kostuum alleen dan niet blauw maar groen. (een groen jurkje met wit schortje en een groene strik in het haar). Door de faun wordt orfelia verteld dat zij een prinses is. Zij is verwekt in de maan, heeft een maanteken (een moedervlek in de vorm van een halve maan op haar schouderblad) en ze moet 3 testen doen voor het volle maan is. Pas dan zal ze kunnen terugkeren naar haar onderwereld en kunnen genieten van de 7 tuinen van haar paleis (Dit zou een verwijzing kunnen zijn naar de piramide).. De gemene vader van orfelia heeft een zakhorloge dat hij koesterd, dit horloge geeft de tijd aan dat zijn vader als held gesneuveld is in de oorlog en dat zakhorloge speelt dus ook een duidelijke rol in de film (konijn met de tijd), hij draagt het voortdurend bij zich en kijkt er vaak naar. Bij de tweede test wordt Orfelia verteld dat ze niets mag eten of drinken, ze wordt hier echter wel tot verleid, maar dat kan vervelende gevolgen hebben (alice wordt ook verleid tot het eten en drinken wat ze beter niet kan doen). De gemene vader raakt gewond, zijn mond wordt opengesneden, waardoor hij een brede jokergrijns krijgt (kolderkat??)
Wat wel opvalt is dat de maan in deze film ook een opvallend gegeven is.
We moeten trouwens ook zeker op rose letten, want die komen ook in zowel alice als pan's labyrinth voor. (denk aan de kaarten die perongeluk witte rosen hadden geplant en ze nu allemaal rood moeten verven..)
http://www.youtube.com/watch?v=z71q0t8uTyo