Van een afstand een steen op 1 schaal werpen.
Ja, maar om dan het evenwicht dusdanig te verstoren moet je een betontegel vastpakken en die er op kwakken. Succes daarmee als je 2 meter er vandaan staat zodat je niet geraakt kunt worden
1: dan was de topito stuk
2: als je van links naar rechts rekent krijg je echt -12. Als je niet weet wat je eerst moet doen, kom je niet anders uit. Blijf het stom vinden, want een negatief getal moet toch een alarmbelletje laten rinkelen.
3: als je niet weet op welke dag prinsjesdag is, kom je niet veel verder. Dan kan je logisch redeneren tot je een ons weegt.
1. Lijkt me stug dat een topito door een botsing stuk kan gaan. Is m.i. toch een solide ding, zo'n doorzichtige topito met op de bovenkant een gekleurd vlak.
2. Nee, niet als je rekent met: optellen/aftrekken = aan elkaar gelijk, delen/vermenigvuldigen = aan elkaar gelijk, machten/wortels = aan elkaar gelijk. En zo rekende ik, omdat ik het zo op school geleerd heb. En dan is het simpel: je krijgt 18 en min 18 en 3. 18 en min 18 zijn van gelijke waarde. Zelfde als dit voorbeeld:
1.000.000 / 10.000 x 100% = ??
Je kunt hier 4 nullen wegstrepen omdat beide getallen die in zich hebben. Hou je over:
100 / 1 x 100% = ??
Maakt het rekenen een stuk eenvoudiger en bovendien valt er zo gemakkelijker te hoofdrekenen.
3. Als je niet eens weet dat prinsjesdag altijd de 3de dinsdag van september is, no offence, maar eeh, m.i. moet je dan terug de schoolbanken in. Algemene ontwikkeling enzo
Dit klopt niet. De opgave was: -18 + 3 + 3² x 2 =
Als je dit gewoon van links naar rechts uitrekent krijg je -18+3=-15, -15+9=-6, -6x2=-12
In de juiste volgorde is het 9, 9x2=18, 18-18=0, 0+3=3
Volgens de opdracht op wieisdemol.nl maken de bommen ook het geld onbruikbaar: "Als de bom ontploft, gaat het geld verloren en ligt de kandidaat die door de verfbom geraakt is uit het spel"
Al die handige strategieën hier zouden dus niet hebben gewerkt (alleen bij Regina misschien, maar we weten niet precies hoe die puzzel in elkaar zat).
Dan nog, als de opgave:
-18 + 3 + 3^2 x 2 = ??
-18 + 3 + 9 x 2 = ??
-18 + 3 + 18 = ??
-18 en 18 streep ik tegen elkaar weg
maakt dat ?? wel 3 moet zijn.
Dan ga ik JP daar nog eens op terug luisteren, want ik herinner me alleen dat ie zei: als je geraakt ben, ben je uit het spel. Enkele bommen kunnen afgaan na 45 minuten, ze gaan allemaal sowieso na 1 uur af. Maargoed, als ie dat inderdaad gezegd heeft, vind ik dat jammer. Kom ik met mijn creatieve oplossingen. Echt, als ik kandidaat was en in plaats van Joris daar stond, dan wist ik het wel
Dwars door dat ruitje heen
Kon Dunya de topito oprapen. Nu bleef ie liggen namelijk.
Echt jammer dat er hoogstwaarschijnlijk bij volgende reeksen geen onbekende nederlanders meer terug komen als kandidaat. Maarja, dat heeft weer niets met aflevering 4 te maken dus bij deze. [/einde bericht]
Ik heb trouwens het idee dat iedereen de .nl site als alwetend beschouwt. Waarom?
Precies mijn gedachte