Ik heb de 'film' inmiddels gezien. En ik moet zeggen dat het allemaal weer ophef om niks is. Hieronder mijn betoog op een andere website:
Ach ja, Fitna. Ach ja, Geert Wilders. Het gevoel dat mij op dit moment bekruipt is het bekende 'Ach ja'-gevoel. Ik bedoel: Dit hadden we kunnen verwachten. Het is al zovaak gebleken dat iets dat zo negatief is neergezet door de media uiteindelijk heel erg meevalt en (dus) een storm in een glas water blijkt. Een mooi voorbeeld hiervan (die in het referentiekader van een pseudo-gamejournalist past) is Canis Canem Edit, een videogame die ontwikkelstudio Rockstar in 2004 op de markt bracht. Rockstar had in die tijd (tegenwoordig trouwens nog steeds) een erg slechte naam. De ontwikkelaar had zich eerder namelijk al 'schuldig gemaakt' aan het ontwikkelen van de GTA serie, die zoveel geweld zouden bevatten dat kleine kindjes er spontaan bloeddorstige moordenaars van zouden worden. Enfin, de hele wereld viel over Rockstar heen. De ontwikkelaars zouden natuurlijk hun gruwelijkheden uit GTA in hun nieuwe game stoppen, en dus kón het spelletje slechts slechtheid bevatten. Het gerucht dat het in het spel zou draaien om het pesten van brugklassertjes op een middelbare school gaf natuurlijk ook weer wat extra redenen tot commentaar. In Nederland werden er, onder leiding van beroepszuiger Jeroen Dijsselbloem (kamerlid namens de PvdA), zelfs kamervragen gesteld. Voor de duidelijkheid: die vragen waren dus berust op geruchten, want de game was toen nog lang niet uit. Toen de game uiteindelijk wél was uitgekomen bleek het allemaal niet zoveel om het lijf te hebben. Je kon inderdaad bruggertjes pesten, maar dat werd streng bestraft (met een uurtje kauwgomkrabben bijvoorbeeld). Dijsselbloem bleek fout te hebben gezeten, en de game verscheen zonder problemen in de winkelschappen.
Nu hoor ik jullie denken: waarom schrijft die proleet van een Willem nou weer zo'n lulverhaal en waarom moet het in Wildersnaam wéér over videospelletjes gaan? Dat zal ik jullie eens vlug uit gaan leggen! Het verhaal over Canis Canemen Edit is namelijk precies wat er de afgelopen maanden is gebeurd met Fitna. Geert Wilders had een slechte naam, net als Rockstar, en de film die hij zou uitbrengen zou dus ook alleen maar slechtheid kunnen zijn. Nu de film uit is, blijkt het allemaal wel mee te vallen. Het is precies zoals bij Canis Canem Edit. Een storm in een glas water. Net als de game is deze film is niet extreem, maar bestaat het slechts uit een aantal dingen die we allemaal al wisten (of hadden kunnen weten). Ze zijn stuk voor stuk allemaal in kranten en/of (telvisie)magazines verschenen. Het enige wat Geert Wilders heeft gedaan is een selectie maken en vervolgens heeft hij alles netjes achter elkaar geplakt. Iets wat iedereen zou kunnen, als hij maar over een PC beschikt met Windows Movie Maker.
Willem de Gelder
Pseudo-(game)journalist