Het was weer een geweldige aflevering en de verwarring is weer stuk groter. Heb alle voorgaande gelezen, maar mis nog 2 toch wel interessante onderwerpen voor nader onderzoek:
In het hotel wordt niet alleen de keuze voorgelegd of de kandidaat een vrijstelling wil kopen, maar ook of ze een nacht in het hotel willen doorbrengen voor 1000 euro. Wat als 1 persoon dat aanbod had aangenomen... Werden er later meerdere kamers aangeboden, zodat er meer uit de pot kon? En waarom moet iedereen van boven observeren wat er beneden gaande is, als PJ de volgende dag gewoon Regina op komt halen met de mededeling dat zij de vrijstelling had?
Mooi die geheimzinnigheid, maar er is volgens mij meer aan de hand. Ik denk dat de mol als 1 van de laatste kandidaten de keuze krijgt voorgelegd. Vanaf de ballustrade let hij dan niet op de reacties van de kandidaten, maar op de signalen van PJ. Als er 1 of meerdere kandidaten voor hem een kamer hadden gekocht, had de mol het zeker ook gedaan. Met meerdere personen valt het minder op dat jij ook de verleiding niet kon weerstaan. Aangezien geen van de kandidaten voor de kamer ging, heeft de mol dit ook niet gedaan om zichzelf niet verdacht te maken.
Maar daarnaast, mocht geen van de kandidaten voor hem voor de vrijstelling hebben gekozen, dan moet de mol niet voor de kamer gaan (sympathieke kandidaat spelen), maar voor de vrijstelling, om zo vervolgspel veilig te stellen. Doordat de mol dan niet tussen de zoekende kandidaten zit, wordt de kans vergroot dat ze de opdracht halen en de vrijstelling als discussiepunt in de groep kunnen gooien. Mocht de opdracht desondanks niet gelukt zijn, dan hoefde de mol niet voor het rode scherm te gaan, hij kon ermee doen wat hij zelf wou.
Aangezien de vrijstelling er vrij vroeg uit ging, kon de mol (nu over naar tunnelvisie Dennis) verklaren dat hij niet voor de vrijstelling gegaan was (sympathieke kandidaat) omdat hij toch al bijna een topito vol had. Hiermee nam hij alvast afstand van de later te verdelen vrijstelling, om zo de overeengekomen rode scherm te voorkomen.
En nu ik het toch over topito's heb, volgende punt: raar dat iedereen Joris zomaar op goed vertrouwen de vrijstelling gaf. Ze hadden op zijn minst Joris kunnen vragen zijn topito's te verdelen tussen de overige kandidaten (excl. Regina, vrijstelling werd verdeeld over de anderen). Dit lijkt me op zich geen onredelijke deal, gezien voor wat Joris er voor terugkreeg: ronde verder en info over wie de mol niet is.