Voor mij is het zo'n 33 jaar geleden dat ik Nederlands examen deed. Wij hadden eerst 2 schoolonderzoeken en daarna eindexamen. Eerste schoolonderzoek was Nederlandse literatuur tot de tweede wereldoorlog. We moesten stuk of 15 boeken lezen uit verschillende periodes, te beginnen uit de middeleeuwen. Tweede schoolonderzoek was 10 boeken van na de tweede wereldoorlog. De onderzoeken waren mondeling en we moesten de boeken kunnen duiden.
Eindexamen zelf was een flinke opstel schrijven. Ik weet niet meer of er meer onderdelen waren. Volgens mij was er ook iets van tekstverklaring, maar kan me dat niet meer herinneren.
Ook voor Engels was één schoolonderzoek gewijd aan 10 of 15 Engelse boeken. Ook dat ging mondeling. Ander schoolonderzoek was een Engelse opstel over één van de boeken die klassikaal werd behandeld terwijl de eindexamen een multiple choice tekstverklaring was.
Gelukkig had ik geen Frans of Duits in mijn pakket, anders had ik nog veel meer literatuur moeten lezen.
Daarnaast was er voor Engels ook een luistertest (ergens bij de schoolonderzoeken) en voor Nederlands werd toen met een luistertest geëxperimenteerd.