Ben nu al bijna een week terug uit Malaga en heb er nog bijna niks over gedeeld.
Malaga was heel gaaf, maar wel heel vermoeiend.
Zaterdagavond aangekomen, daarna gewacht op een studiegenote, maar die had nogal vertraging. Toch was het erg fijn om alles met z'n tweeën te kunnen uitzoeken. We stonden eerst bij het verkeerde hotel, schijnbaar zijn er 2 ibissen vlakbij elkaar in Malaga. Dus toen we eenmaal gesetteld waren was het al 22.30. Dus zaterdag niet meer veel gedaan. Zondagochtend vooral bezig geweest met wachten op onze nieuwe kamers, daarna de stad in met twee masterstudenten, die ons hebben laten zien waar het studiecentrum was enzo (zij waren er een week eerder), daarna voor het eerst paella gegeten. Aan het eind van de middag het Moorse fort bezocht en daarna terug naar het hotel. Zondag een voorstelrondje gedaan met alle studenten. Toen kwamen we er al achter dat het Engels een beetje lastig ging worden voor de Spaanse studenten. De eerste studente die we tegenkwamen zei al meteen: ' hallo, ik doe mee met zomerschool, ik spreek geen Engels, wie spreekt er Frans?'
Maandag begon dan het echte werk. We begonnen met intercultural competence training. Het college was niet heel boeiend, dat heb ik bij CMV ook al allemaal gehad. Maar daarna gingen we een spel doen. Je kreeg een dobbelsteen met symbolen, die allemaal hoorden bij een bepaald gebaar, die je uit je hoofd moest leren. Daarna mocht je niet meer praten, wie het laatst was met het gebaar moest muntjes geven aan degene die de dobbelsteen had gegooid. Ik won dit potje en moest daarna naar een andere tafel. Maar meteen bij het eerste gebaar, deden ze allemaal iets heel anders. Dus ik dacht, ja maar ik heb echt de meeste muntjes, dus wat ik zeg klopt. En toen gingen ze daar allemaal in mee.
Alleen dacht ik toen: oh ja het was intercultural competence training, zij hebben gewoon andere spelregels
Maar goed, toch weer gewonnen, dus weer naar een andere tafel. Die hadden alleen maar andere regels. Dikke stress. Maar uiteindelijk toch gewonnen
Uiteindelijk ging het daar niet om. Maar wel leuk om eens te zien hoe vreemd het is, als je tussen allemaal mensen zit die er allemaal andere regels op na houden dan jij. En hoe snel je vindt dat jouw regels logischer zijn dan die van de ander. Want dat groepje zei: onze symbolen pasten heel goed bij de gebaren. Maar dat vond ik echt niet, ik vond onze gebaren veel logischer.
's middags kregen we nog legal English (wat wel echt pittig was vlak na de lunch) en nog een interessant college over het wantrouwen in politiek , daarna wilde iedereen wel echt terug naar het hotel om even te rusten, maar een paar Duitsers bleven maar ingewikkelde vragen stellen, die niet eens gingen over het onderwerp.
's avonds met een grote groep uit eten, daarna ben ik redelijk vroeg terug gegaan naar het hotel.
Dinsdag kregen we eerst een volkomen onbegrijpelijk college van een Spaanse docente, die alleen in slecht Engels van haar blaadje voor las, na 5 minuten was ik in slaap gevallen. Daarna een heel interessant college over constitutionele toetsing. Vervolgens nog een keer legal English over hoe je een presentatie in elkaar moet zetten. 's middags mochten we eindelijk zelf aan de slag en gingen we een constitutie maken in kleine groepjes. Wij zaten met een Duitse gepensioneerde meneer, een Duitse die nu in Barcelona woont, nog een andere Nederlandse en een Spaanse. Het is echt zo grappig om te zien waar je allemaal rekening mee moet houden. Het begint al met: worden we een koninkrijk of een republiek? En waarom dan? En als we een republiek worden, hoe worden de bevoegdheden dan verdeeld? Hoe worden de verkiezingen georganiseerd etc. Uiteindelijk. is het vooral een mengeling geworden tussen de Duitse en Nederlandse grondwet. Grote verschillen met Nederland: onze republiek heeft een constitutioneel hof (dit hof toetst nieuwe wetten aan de grondwet, om te kijken of deze wet wel grondwettelijk is. De Nederlandse rechter mag bijvoorbeeld helemaal niet toetsen aan de grondwet), we hebben proportionele verkiezingen zoals in Nederland (in tegenstelling tot bv Engeland waar het ' the winner takes all'. is, waardoor kleine partijen bijna geen kans krijgen), maar wel met een kiesdrempel (om de chaos die we nu in Nederland hebben te voorkomen), ook hebben we districten vertegenwoordiging (dus elk district krijgt 20 zetels). En we hebben zoals veel landen, wel regels waar partijen aan moeten voldoen. Zo moeten ze constitutioneel en democratisch zijn (ze moeten dus op z'n minst een partij zijn om mee te doen), donaties mogen, maar moeten boven 1000 euro wel bekend gemaakt worden, om al teveel lobbyen te voorkomen.
Wilders.