Misschien ook interessant voor de serie docenten op dit forum (behalve als jullie er al van op de hoogte zijn, in that case, more power to you):
Ik las een column, van een onderwijzer, in Trouw over rekenmethodes. Hierbij refereerde hij aan een tweet van Thijs Roovers uit januari, waarin de hedendaagse rekenmethode:
werd vergeleken met hoe Thijs het zelf deed:
Dat zal allemaal wel - maarrr het interessante is dat de Columnist ook toonaangevend onderwijsonderzoeker Kirschner noemde. Blijkbaar heeft Kirschner een publiekssamenvatting van het belangrijkste huidige wetenschappelijke onderzoek over onderwijs en leren geschreven onder de noemer '
Op de schouders van reuzen'. Opdat eindelijk wat minder pseudowetenschappelijke onzin zoals 'leerstijlen' (de een leert visueel, de ander auditief) worden gebruikt: eindeloos onderzocht, nooit aangetoond.
Anyway, 'Op de schouders van reuzen' bevat allerlei praktische vertalingen hoe de inzichten toegepast kunnen worden, ennn is
gratis en legaal te downloaden op
https://didactiefonline.nl/artikel/op-de-schouders-van-reuzenOok handig, helemaal achterin staat per hoofdstuk een samenvatting van de belangrijkste inzichten in 2-3 zinnen.