Als de groep had geweten wie de vrijstelling had dan hadmen op Anniek en Sebastiaan kunnen inpraten om toch maar allebei de vrijstelling in te leveren. Doordat ze de test nog moesten maken bestond er nog een kans dat enkel één van de twee dat zou doen. In dat geval zou diegene twee afleveringen vrijgesteld worden. Dus de regels waren toch nog iets anders.
Wie die hele rood-scherm-kan-geen-mol-zijn theorie heeft bedacht, die heeft ze niet alle vijf op een rij. Heel die theorie is allesbehalve gebaseerd op logica, 't is bovendien een foutieve vergelijking. De mol verlaat nooit het spel = nooit het spel verlaten! Zo simpel is het en daar is dan ook zowat alles mee gezegd. Anniek heeft het spel nog niet verlaten en kan dus nog perfect de mol zijn. Bovendien had ze een vrijstelling, dat maakt toch enig verschil t.o.v. van al die andere rode schermen van andere kandidaten uit het verleden.
Wat ik ervan begrepen heb is dat degene die de vrijstelling inlevert niet twee afleveringen vrijgesteld is, maar één aflevering. Volgens mij konden de twee met de vrijstelling elkaars naam opschrijven, zodat ze elkaar 2 rondes verder meenamen, dus volgens mij waren de regels in dat opzicht niet anders. Maar sowieso, waarom heeft Dennis deze keer de test niet gemaakt dan? (en alle andere kandidaten die ooit een vrijstelling hebben gehad) Dan vult hij gewoon zijn Mol in, en als hij een rood scherm krijgt weet hij veel meer, dus is het zeker de moeite waard dan om te doen. Wat is de regel? Kvind het in ieder geval allesbehalve helder.
En het tweede gedeelte, de "De-Mol-krijgt-nooit-een-rood-scherm"-gedachte, vind ik juist puur gebaseerd op logica. Aan het einde van de vorige serie werd door Pieter Jan gezegd dat Dennis Weening alle vragen goed had in alle testen. We hebben hem echter tijdens de test vast wel foute antwoorden zien klikken. Dan is het volgens mij een conclusie dat de Mol alle foute antwoorden omgezet worden in goede antwoorden en dus geen rood scherm kan krijgen. Kbedoel, met 20 vragen goed krijg je geen rood scherm.
Daarnaast zou de Mol in theorie ook fouten kunnen maken tijdens de test (wat overigens ook gebeurt, want je ziet dat degene die achteraf de Mol blijkt te zijn, daadwerkelijk foute antwoorden tijdens de test invoeren). In theorie kunnen alle andere kandidaten alle vragen goed hebben. Oftewel, het is mogelijk dat de Mol vragen fout heeft, maar de kandidaten hebben alle vragen goed beantwoord. Dit zal waarschijnlijk nooit gebeuren, maar in theorie is het dus mogelijk dat de Mol naar huis moet omdat hij/zij de meeste foute antwoorden heeft. Dat mag niet gebeuren, dus de Mol moet al zijn antwoorden goed hebben en kan dus geen rood scherm krijgen.
Overigens, kvind trouwens niet dat "de mol verlaat nooit het spel" dezelfde uitspraak is als "de mol heeft nooit het spel verlaten". De één is een algemene uitspraak en is in alle gevallen waar, en de ander zegt alleen iets over het verleden, wat geen garantie biedt voor de toekomst.
Van deze berederingen dat de Mol nooit een rood scherm krijgt was ik vanaf aflevering 2 uitgegaan, waardoor ik haar heb weggestreept. Kzou het dan nep vinden als Anniek toch de Mol is, omdat de regels constant veranderen op een manier zodat het de regie het uit komt -.- OF! er moet iets niet kloppen wat ik zei.