Wat ik ervan begrepen heb is dat degene die de vrijstelling inlevert niet twee afleveringen vrijgesteld is, maar één aflevering. Volgens mij konden de twee met de vrijstelling elkaars naam opschrijven, zodat ze elkaar 2 rondes verder meenamen, dus volgens mij waren de regels in dat opzicht niet anders. Maar sowieso, waarom heeft Dennis deze keer de test niet gemaakt dan? (en alle andere kandidaten die ooit een vrijstelling hebben gehad) Dan vult hij gewoon zijn Mol in, en als hij een rood scherm krijgt weet hij veel meer, dus is het zeker de moeite waard dan om te doen. Wat is de regel? Kvind het in ieder geval allesbehalve helder.
De normale procedure in vorige series is altijd geweest dat degene die een vrijstelling heeft, geen test maakt. Dat is ook logisch, want stel diegene mag de test doen en zo proberen iemand uit te sluiten (rood scherm krijgen), dan is die persoon wel de enige met een vrijstelling, dus moet er vervolgens toch iemand anders uit. Dat zou dus betekenen
twee rode schermen in 1 executie, en dat kan nu weer niet volgens mij. (is althans nog nooit toegepast).
Uitzondering vorig jaar was Joris, die bij een rood scherm een groepsvrijstelling zou verdienen. Aan te nemen is dat hij juist
niet op zijn mol stemde, maar naar alle waarschijnlijkheid op zichzelf, om zo de vrijstelling zeker te stellen. Hij had dus geen voordeel van zijn rode scherm, en schoot er niets mee op behalve een aflevering verder komen, en zo is het volgens mij ook altijd geweest.
Deze keer was dus een grote uitzondering.
Stel, Anniek en Sebastiaan zijn allebei geen mol. Dan kunnen ze dit alleen toepassen als zeker is, dat beiden de vrijstelling gaan inleveren. Zou dit niet zijn gebeurd, dan waren waarschijnlijk andere regels toegepast, omdat er anders alsnog iemand zou moeten afvallen, dus nog een rood scherm. (lijkt mij niet waarschijnlijk dat ze dat zouden doen).
Als ze elkaar hadden meegenomen, vermoed ik dat het bekend was gemaakt, en waren ze beiden 2 afleveringen lang uitgesloten geweest van de test.
Als 1 van de 2 de mol is is het wel leuk om juist 1 van de 2 een rood scherm te geven, want dan is de verrassing voor de groep groter.
Waar ik mee zit, is dat het tot nu toe nog nooit gebeurd is dat iemand voordeel had van een vrijstelling, behalve het verder komen van 1 aflevering. En om die reden juist, wil ik Anniek nog steeds niet uitsluiten als mol. Ook al ben ik bang dat ze er vanavond toch uitvliegt