Die eerste actie: Jon vond inderdaad ontzettend veel geld, als ik me goed herinner tussen de 2000-3000 moleuro's, en het totaal van de nachtgroep was meer dan 4000 zelfs, maar uiteindelijk bleef daar maar 1300-nogwat van over. Dat is natuurlijk wel raar, want alle briefjes hadden uiteindelijk aan elkaar moeten passen. Een groot deel van het geld was dus onbruikbaar gemaakt - niet passend dus. Wellicht met een schaar of door middel van randen eraf scheuren. En wie had het grootste bedrag gevonden? Jon.
De tweede actie: Hij wees redelijk onnauwkeurig waar die 1000 euro in de auto opdracht te verdienen was. Hij heeft er niet zelf voor gezorgd dat deze binnengehaald werden. Voor hetzelfde geld was dat niet gelukt. Bovendien is het in elke serie WIDM wel een keer voorgekomen dat de Mol heel erg zijn best heeft gedaan bij een opdracht waar flink geld werd verdiend, maar nooit zelf echt gescoord heeft. Bijvoorbeeld de vlotten-opdracht in Thailand, waar Inge's team ontzettend veel moeite deed om vaten op hun vlot te krijgen.
De derde actie: Zelfde argument als hierboven...
Je kan inderdaad als tegenargument "voor hetzelfde geld was dat niet gelukt" gebruiken, maar het gaat erom dat het wél gelukt is. In alletwee die gevallen was dan ook een realistisch grote kans dat het wél zou lukken, en dat zou hij moeten weten. Het gaat erom dat de Mol moet saboteren. De Mol moet de reden zijn waarom opdrachten niet slagen en eigenlijk vind ik hem in geen enkele opdracht gesaboteerd hebben. Niet in de theateropdracht (want daar wist niemand het antwoord, dus om nu Jon als hoofdverantwoordelijke aan te wijzen is overdreven), niet in de veiling (dat was dan sowieso maar 400 euro en bovendien waren Rick en Anniek daar indirect verantwoordelijk voor), niet bij de Ben Hur opdracht (dat zou sowieso falen) en voor de rest waren er niet zoveel opdrachten waar Jon eventueel gemold zou kunnen hebben (of anders kan je die reageren)
Jon heeft vind ik ook teveel goede uitspraken. Ik kan ze niet allemaal herinneren, maar om maar even een paar op een rijtje te zetten waardoor misschien of waarschijnlijk geld is verdiend.
- "Laten we alle tassen openen", toen Froukje's molboekje verdwenen was
- "Deal!" toen Pieter Jan tijdens de veiling de goedkoopste prijs noemde voor het tweede pakket (1100). Moet wel bij gezegd worden dat hij al bij 1800 akkoord ging.
- "Allemaal één onthouden", toen Pieter Jan de fruitsoorten opnoemde. Als iedereen individueel alle zeven arabische woorden ging onthouden, is er ook een grote kans dat minstens 1 van de 7 verkeerd/niet werd onthouden.
En dus ook de uitspraken bij het autokerkhof, ganzenbord en taxi's/foto's. Zulke dingen kan je als Mol wel doen om je onverdacht te maken, maar die moet je voornamelijk gewoon laten.
De enige opdracht waar Jon in beeld geld uit de pot heeft gehaald, is bij de onderhandelingen in aflevering 1, en dat vind ik niet een indrukwekkende molactie waarvan we na afloop zeggen wat voor goede Mol Jon was. De enige opdracht wou hij geld uit de pot kon halen, mocht hij de Mol zijn, is dan die scheepswerf, en dat is dan ook maximaal 600 euro (terwijl hij zelf al 500 binnen gebracht had, zoals ik hier ergens in dit topic had gelezen). Maargoed, alsnog zou hij de Mol kunnen zijn, maar kvind dat hij dan wel veel geld heeft binnengebracht, of zijn molacties waren erg origineel.