Kan jij mij vertellen waarom Anniek zeker weet dat de Watermeloen op de goede plaats ligt?
Kan jij mij vertellen waarom Dennis met 2500 euro het kasteel komt binnenstormen?
Kan jij mij vertellen waarom Rick zeker weet dat waarvan Dennis en Jon dachten dat het Dennis' camera was toch Ricks eigen camera was?
Kan jij mij vertellen waarom Viviënne met haar verdubbelaar tegen de 2000 aanrijdt?
Heb wel vier mogelijke antwoorden (misschien niet allemaal even geloofwaardig, maar kvind het om deze antwoorden het een reden om geen van allevier uit te sluiten):
1: Omdat het "maar" 250 euro is en omdat de meloen voor een hint kan zijn
2: Omdat hij ervan uit ging dat hij geschoten zou worden, omdat de scherpschutters bij de Mol extra goed schieten. Kgeloof hier overigens totaal niet in, maar het zou kunnen.
3: Hoogstwaarschijnlijk zou dit toch wel gecorrigeerd worden, en kon hij met de 'eer' ervandoor gaan. Bovendien is het een standaardtactiek om in het begin als Mol altijd je best te doen. De eerste indruk is veruit het belangrijkst, en stuurt je direct de verkeerde tunnel in.
4: Omdat Viviënne niet anders kon. Als je de Mol bent, en Jon schreeuwt tegen je dat je naar de 1000 moet terwijl drie andere mensen kijken, dan moet je wel -.- Je kan dan niet ineens de verkeerde kant op rijden.
Overigens vind ik dat de 1500 uit de pot bij de kisten en veiling toegeschreven moeten worden aan Jon, want hij zei bij het pakket van 1100 al "deal". Maargoed, zelf onthoud ik in mn hoofd een lijstje qua goede en slechte acties, maar van Jon had ik het even op papier gezet. Zelf denk ik in termen van kansen en percentages om te zien in hoeverre iemand gemold heeft. De kansen zijn een eigenlijk schatting en daar op sommige punten zullen sommigen het er totaal niet mee eens zijn, maargoed, misschien kunnen jullie je er wel in vinden:
-
Secret Society: De 500 uit de pot van Jon is geen molactie, want de Mol was nog eens niet bekend
-
Fabrieksopdracht: 3000 in de pot, AandeelJon = 15% (van anderen hun plek gevonden, maar stelde niet veel voor) ->
450 in de pot-
Topitos: 1000 uit de pot, AandeelJon = 50% ->
500 uit de pot-
Vrijstellingen en geld: Hij had 2030 gevonden, wat minimaal 500 en maximaal 1000 kan zijn. Gemiddeld 750 dus, AandeelJon = 100% ->
750 in de pot-
Theateropdracht: Er had 2500 verdiend kunnen worden. AandeelJon = 25% maar eigenlijk wist de hele groep het antwoord niet, dus misschien is het onterecht om Jon als verantwoordelijke hiervoor te beschouwen, maar hij kon het wel sturen vanuit het podium ->
625 uit de pot-
Autokerkhof: AandeelJon = 70%, want kvond hem écht de hoofdverantwoordelijke waardoor deze 1500 extra verdiend werd ->
1050 euro in de pot-
Touwbrug: 250 van Jon niet in de pot. AandeelJon = 40%, want als Mol lijkt me dit nog steeds een te grote gok ->
100 uit de pot-
Waterpijp: Zegt aan het begin, wanneer Pieter Jan de fruitsoorten opnoemt: “Iedereen één onthouden”, wat de beste tactiek is om alle 7 te onthouden. Als ieder ze voor zich onthouden, kan daardoor minstens 1 vergeten worden. Deze uitspraak vond ik wel
200 in de pot waard, want kdenk dat anders 1 fruitsoort vergeten zou worden.
-
Ganzenbord: 750 in de pot (eigenlijk niet echt bijgehouden -.- heb het gekopieerd van hierboven) AandeelJon = 80%? geen idee, heb er niet echt goed op gelet ->
600 in de pot-
Taxi’s: 500 in de pot, AandeelJon = 60%, omdat hij vrij duidelijk meer zijn best deed dan Anniek ->
300 in de potBij de bagagebus, het reuzenrad, de telefooncellen, kisten en veiling, flipperen, Dunluce Castle, de spiegel en Ben Hur vond ik Jon niet van dusdanige invloed om hem verantwoordelijk aan te wijzen voor geld in of uit de pot. MAargoed, kvind het lijstje erg groen. 3350 euro verdiend - 1125 uit de pot = 2125 in de pot. Er zullen vast veel mensen het niet mee eens zijn met veel percentages, maar dan vul je andere percentages van het aandeel van het slagen/falen van een opdracht, zodat je uit kan rekenen hoeveel hij vanuit jouw perspectief in/uit de pot heeft gehaald. De +2125 euro dus (vanuit mijn eigen perspectief dus) vind ik teveel, en kheb ook geen idee waar hij molacties zou kunnen hebben gedaan wat de kijker niet heeft gezien.