Heinz, je weet toch dat de Mol af en toe ook dingen goed moet doen?
Onze grootste molheld heeft in serie 3 heel veel goed gedaan en werd vaak juist geprezen om z'n inzet. En toch heeft hij toen ook heel erg veel (stiekem) gesaboteerd.
- Rick corrigeert Dennis, Jon en Sebastiaan die denken dat zijn plek van Dennis is, in de loods van de Titanic.
Het is een bewezen moltaktiek om juist bij de eerste opdrachten gedrag te vertonen waardoor de anderen je gelijk al niet meer verdenken. Dat is psychologisch ook heel slim, want als de groep nog groot is dan kun je als kandidaat niet op iedereen letten. Mensen hebben dus de neiging om dan in hun hoofd direct een scheiding te maken tussen een groepje 'die kan het wel zijn' en een groepje 'die kan het niet zijn'. En het duurt een hele tijd voordat mensen je weer kunnen gaan verdenken als ze je eenmaal in het 'die kan het niet zijn'-groepje hebben ingedeeld. Ook een soort tunnelvisie, maar dan de andere kant op. Als de Mol al saboteert in de eerste (paar) opdracht(en), dan altijd op een manier waardoor het lijkt dat hij/zij juist erg z'n best heeft gedaan. (zie bijv. ook BE 3)
- Rick, Anniek en Paula willen wachten tot het laatste kampeerpakket en willen hier geen 1500 euro aan uitgeven.
Ja, ik blijf zeggen dat dit juist molgedrag is, hoor. Wachten tot het 3e pakket was dat sowieso (die was immers uiteindelijk het duurste, zeker relatief) en als ze die niet hadden genomen, dan hadden ze daarna misschien wel hun bagage teruggekocht voor veel meer geld.
- Rick waarschuwt Viviënne dat ze de flipperbal niet door het midden moet gooien, omdat dat de grootste kans op verlies geeft.
Ik vond het flipperspel niet zo'n hele leuke opdracht, juist omdat het meer een loterij was dan een spel waarbij gesaboteerd kon worden. Er is geen tactiek waardoor je zeker weet dat het goed gaat, dus ook niet waardoor je zeker weet dat het fout gaat. De enige moltaktiek die ik bij deze opdracht kan bedenken is dat je strobalen gaat verplaatsen en dan zo dat het waarschijnlijker is dat de bal in een minvak rolt, maar zelfs dat kun je niet zeker weten. Ik ben dus geneigd deze hele opdracht uit te sluiten bij het trekken van conclusies.
- Rick verdient 250 euro met het voorspellen van het afvallen van Paula. (Niet heel sterk; het is maar de vraag of hier iets aan te doen was.)
Dit vind ik nu juist de meest twijfelachtige actie van Rick als hij de Mol zou zijn!
Maar goed, we weten ook inderdaad niet hoe alles verlopen is, dus het is daarom ook moeilijk om iets van te zeggen. Het kan ook dat Paula bij de vorige test heel hoog gescoord had, dus dat het onwaarschijnlijk werd geacht dat ze zou afvallen.
- Rick gelooft Jon niet die het foute antwoord voorzegt op de vraag wat de voornamen van Jon zijn.
Bij deze opdracht zijn gewoon meerdere moltaktieken denkbaar. Je eigen team proberen te laten winnen is best een goeie, zolang je het andere team maar niet helpt aan goede antwoorden. En dat hebben we Rick ook niet zien doen. Bovendien, met dingen die uiteindelijk toch mislukken (Vivienne gaf daarna immers het foute antwoord), moet je altijd wantrouwend blijven.
Als je naar de beelden kijkt dan zie je ook dat Rick ontzettend moet lachen. Hij wordt niet kwaad op Jon ofzo, integendeel. Dat Jon z'n eigen voornamen verkeerd doorgeeft is natuurlijk ook een belachelijke opvallende actie. Dus ik zie daar ook wel een Mol (Rick) die ineens iemand anders ziet die even vreselijk overdreven de Mol probeert te spelen en daar een stokje voor wil steken, terwijl hij nauwelijks z'n lachen in kan houden. Trouwens, is het ook niet opvallend dat Rick überhaupt de enige was die zich had verdiept in de (6!) voornamen van Jon? Hij wist ze blijkbaar precies, terwijl de rest niet eens leek te weten hoeveel het er precies waren (Vivienne dacht dat het er 3 waren).
- Rick en Dennis doen het prima in de opdracht met de taxi's en hebben nog 8 minuten over als ze arriveren.
Hier valt idd geen molactie te bekennen. Maar had hij dat wel gedaan, dan had Dennis hem nooit meer losgelaten als Mol. Ik heb het ergens anders ook al gezegd, maar ik vind zijn gedrag hier juist onlogisch als hij een kandidaat zou zijn. Dan zou hij er in 'ontmoet je mol' namelijk net achter zijn gekomen dat hij door 2 mensen verdacht wordt. Waarom zou hij die verdenking dan gelijk willen afschudden? Als kandidaat is het toch gunstig om verdacht te worden? Dennis was er na deze opdracht in ieder geval van overtuigd dat Rick de Mol niet was. Dus als kandidaat heeft Rick dat dan heel dom gespeeld. Als Mol niet.