Dag mensen
Ik ben er weer, klaar voor een nieuw seizoen. Veel geleerd en hopelijk een stukkie wijzer (voor de mensen die mij van vorig jaar kunnen herinneren).
Nog even iets over het kasteel waar ik vrij zeker van ben: Het was een spelonderdeel, waarin niet echt op zoek werd gegaan naar de mol. Wat mij daarin sterkt is de gedachte dat die persoon, terwijl het spel al begonnen was, nog geinformeerd moest worden over de opdrachten (zoals gewoonlijk VOOR aanvang, omdat de mol dan het best tot zijn recht komt). Valkuilen: Valt het niet op, als een iemand weg is om geinformeerd te moeten worden over de opdrachten TIJDENS het spel? Ja. Het lijkt mij dus niet erg waarschijnlijk dat de mol daar nog gekozen moet worden. Het minst sterke argument is dat Yvon Jaspers het geweldige idee krijgt om voor de camera in het juryberaad te roepen "Dan strepen we de kandidaten die Nee zeiden nog even door" wat het, haar kennende, toch wel heel duidelijk maakt dat dat absoluut niet uitmaakte voor hun keuze. Bovendien is het waterdicht: In het extreemste geval, dat niemand de mol wilde zijn, was er toch een mol gekozen, maar bovenal: iedereen had geweten dat het een scene was, doordat pieter jan had bekend moeten maken dat er 10 mensen Nee hadden gezegd (indien de spelregels niet bevuild zijn dat een spel verandert mag worden n.a.v. de gang van zaken tijdens het betreffende spel), en er natuurlijk TOCH een mol was gekozen! Het andere uiterste (10 keer Ja) was natuurlijk heel gemakkelijk mogelijk, en alles wat daartussen in zit natuurlijk ook. Uiteindelijk zou NIEMAND raar opkijken van zijn schermkleur, doordat voor elke kleur een situatie mogelijk zou zijn.
De enige die dit (waarschijnlijk onbewust) tot zijn voordeel heeft weten te brengen is Dennis: Zijn tactiek bracht hem informatie die hem als enige een voorsprong gaf.
De afvaller is waarschijnlijk iemand die weinig van kanstheorie weet of daar weigert gebruik van te maken, in tegenstelling tot hoe ze er zelf over denkt: "De eerste afvaller wordt gekozen door het lot, kans 1 op 9". Ondanks het feit dat ze juist constateert dat er 9 mogelijke afvallers zijn (de mol is nl. uitzondering), heeft ze niet gekozen voor de enige juiste strategie tijdens test 1: Het kiezen van alle antwoorden die op de meeste personen betrekking hebben. (Deze theorie geldt overigens alleen wanneer de spreiding van de kandidaten over de antwoordmogelijkheden gelijkmatig is, wat in ruim 90% van alle realistische tests het geval is). De kans op overleven is dan namelijk veel hoger, omdat er vaak nog geen zinnig woord over de mol te zeggen valt, zeker niet door alle 9 kandidaten. In andere woorden: Er doet het altijd 1 slechter...
Oftewel, na aflevering 1 hebben we veel actie gezien en een fantastisch bedachte opdracht. Geweldige inleider voor seizoen 2009! Succes allemaal, kandidaten en speurders!
~RJBanthum