Vanavond is de finale van Wie is de Mol? Winnares Viviënne van den Assem is eindelijk van haar geheimhoudingsplicht verlost.
Het liefst keek ze alle afleveringen van het succesvolle AVRO-programma in haar eentje. Actrice Viviënne van den Assem, die in de voorlaatste aflevering als winnaar van Wie is de Mol? uit de bus kwam, deed dat om lastige vragen van vrienden en familie te ontwijken, maar ook om alle scènes goed te kunnen volgen. ‘Een groot deel van wat er tijdens de opnames gebeurt en gezegd wordt, krijg je niet mee, dus ik vond het reuze-interessant om te horen wat mijn medekandidaten te vertellen hadden’.
Afgelopen donderdag keek ze dan toch met vijftien vrienden, onder valse voorwendselen bij elkaar gebracht, naar het moment waarop presentator Pieter Jan Hagens haar in een grot in Jordanië vertelt dat ‘het hier eindigt’. Van den Assem: ‘Shit, dacht ik, ik heb verloren. Maar tot mijn grote verbazing had ik geraden wie de mol was.’
Voor de kijker wordt vanavond pas duidelijk wie die mol (de saboteur onder de tien kandidaten die in de afvalrace door middel van opdrachten de prijzenpot voor de uiteindelijke winnaar vullen) dan eigenlijk is. Is het Jon van Eerd? Of toch Anniek Pheifer? Was de eerste favoriet als mol, voor de meeste kijkers is het al duidelijk: met maar liefst zes keer meer stemmen staat Anniek Pheifer bovenaan in de poll op de officiële WIDM-website.
Op de vraag of ze liever mol of winnaar zou zijn, antwoordt Van den Assem dat winnen voor haar leuker is. ‘Ik heb het spel echt kunnen spelen. Al had ik niet een vooraf bedachte tactiek. Ik had me voorgenomen om het allemaal op me af te laten komen, gewoon maar te kijken wat er zou gebeuren in de groep’. Dat ze uiteindelijk overbleef met de twee kandidaten die zij altijd het meest verdacht, maakte de finale wel erg lastig. ‘Ik heb lang getwijfeld, tot aan het einde eigenlijk.’
Met het gewonnen geld, ruim 20.000 euro, gaat ze een mooie reis maken, waarschijnlijk naar haar familie in China. Maar eerst zit ze vanavond weer op de bank met vrienden en familie. ‘Ik zal blij zijn dat ik er eindelijk niet meer geheimzinnig over hoef te doen, daar werd ik behoorlijk paranoïde van, maar ik zal het zeker ook missen.’ De 1,5 miljoen kijkers van het programma waarschijnlijk ook.
www.depers.nl