Ik vind het toch jammer dat de theorie van de 9 kandidaten vrij snel weg is gedrukt. Ik vind 'm eigenlijk wel briljant gevonden...
De opdrachten is aflevering 3 kan je niet anders dan met 9 kandidaten spelen. Elke andere oplossing maakt het spel ongebalanceerd, omdat er dan ergens een persoon mist. En ik geloof er niet zo in dat de productie allemaal 'just-in-case' opdrachten voorbereid, daarvoor zit het qua productie te goed in elkaar (waarvoor hulde).
Ik zie er dus wel iets in dat er in aflevering 2 niemand MOCHT afvallen. Op het eerste gezicht lijkt die supervrijstelling (die opeens op de proppen komt) daar iets mee te maken te hebben. Maar dat is een onzekere factor - de enige manier waarop de productie dat zeker kan stellen is door er voor te zorgen dat de mol EN een vrijstelling heeft EN een rood scherm krijgt. Dat is overigens niet zo moeilijk: vertel de mol waar dat ding ligt en vraag de mol allen antwoorden fout in te vullen en er lang over te doen.
Die supervrijstelling is dus ofwel een ordinaire afleidingsmanoeuvre, ofwel nodig omdat de mol er niet in geslaagd was om de vrijstelling te bemachtigen. In dat laatste geval wordt het te onzeker of het goed gaat, dus moet de mol zich van een vrijstelling voorzien. De wijzer richt zich dan op John (die op allebei de vrijstellingen stond). Dit scenario lijkt mij iets minder logisch, omdat John uiteindelijk geen rood scherm krijgt. Dus blijft over dat een van de spelers met vrijstelling de mol is en dan ook een rood scherm krijgt.
Je komt dan op Anniek. En als ik dan naar aflevering 3 kijk... telefoon niet over horen gaan, uiteindelijk bij een telefooncel blijven staan (en niet naar het busstation lopen), 1000 euro met 1/2-auto kapot willen rijden....
Misschien meer iets voor het topic 'aflevering2' of 'Anniek is de mol'. Maar toch.