De Pionnen
Ik heb even het stukje terug gekeken van de teamverdeling bij Ganzenbord!
Als mol zorg je er natuurlijk voor dat je niet in de gevangenis terecht komt, dus je zorgt dat jouw pion in een team komt.
Pionnen (kijk gerust na):
Blauw - Anniek
Wit - Vivienne
Rood - Jon
Lichtpaars - Froukje
Groen - Sebastiaan
Geel - Dennis
Donkerpaars - Rick
En dan nu de volgorde hoe de pionnen zijn verdeeld.
Rick kiest Geel - Dennis
Froukje kiest Groen - Sebastiaan
Jon kiest Blauw - Anniek
Sebastiaan kiest Wit - Viviënne
Anniek kiest Donkerpaars - Rick
Viviënne kiest Rood - Jon
We mogen aannemen dat de mol de kleur van zijn of haar pion wist, want als Mol wil je niet in de gevangenis. Dus je zorgt ervoor dat je in een team komt. Wat zien we bij de verdeling. Rick kiest Dennis. In mijn ogen doet een mol dat niet. Froukje kiest Sebastiaan, die was dus ook niet de mol. Net zoals Rick, koos Jon Anniek, ook niet zijn eigen kleur. Dán komt Sebastiaan. Als hij de mol is wist hij al dat zijn pion veilig was en kiest dus iemand anders. Dat geldt ook voor Anniek en Viviënne.
In mijn ogen heeft iedereen dus een willekeurige pion gepakt, maar één, de mol, zorgde sowieso dat zijn pion veilig was. Dan zijn Sebastiaan, Anniek en Viviënne in mijn ogen dus verdacht.
Dan heb je nog Dennis, die mocht/wilde/kon geen keuze meer maken. Ik weet niet precies hoe de volgorde van kiezen is bepaald, maar volgens mij was die wel bepaald van te voren, want het gaat vrijwel soepel. In dat geval vind ik Dennis ook minder verdacht, want zo heeft hij geen greep meer op het spel.