Ik ga hier even mijn ongezouten mening geven, dus don't shoot me.
Ik ben nog maar 2x op een Molfandag geweest, de laatste 2 keer, en mij bekruipt wel het gevoel dat de Observant te klein is geworden voor een evenement van deze orde. Natuurlijk, het is hartstikke gezellig en ik kan me voorstellen dat forummers er al jaren aan gewend zijn, maar veel komt mij over als chaotisch en het is heel moeilijk te organiseren met een beperkt aantal mensen en een beperkt budget.
Wat mij vooral tegenvalt is de 'hoopjes' mensen die zich om kandidaten heen gaan verzamelen. Het is erg druk, iedereen wil op de foto, mensen dringen voor en andere verlegen mensen staan uren te wachten op 1 foto. Een praatje maken komt al helemaal niet meer voor. En de kandidaten worden ook in hun bewegen gehinderd. En dan is het ook nog eens zo dat het evenement altijd uitverkocht is en dat er altijd graag meer mensen heenwillen.
Ik ken zelf veel mensen die zich bezighouden met en organiseren van evenementen waar bijv. Star Trek acteurs en acteurs uit andere SF of horrorfilms naar toekomen voor praatjes met de fans en handtekeningen, foto's en dergelijke, en ik zie dat de organisatie daarvan zeer serieus wordt genomen. Met inschrijvingen op foto's, en bepaalde tijden dat er praatjes en Q&A's zijn, en als er handtekeningen aan een tafel worden gegeven waar mensen in de rij kunnen staan, dan kun je veel meer mensen servicen en ze gelukkig krijgen. Het is zeker onpersoonlijker, maar niet zo onpersoonlijk als jij nu denkt, en nog steeds hartstikke leuk om heen te gaan. En je kunt ook nog eens een biertje of een kopje koffie gaan halen en niet bang zijn dat je dan weer achterin de rij moet gaan staan om met Edo op de foto te gaan.
Daarom zeg ik: geef dit idee een kans. En als je zegt 'wij forummers hadden ons evenement en nu moeten er ook allemaal AVRO forummers en onbekenden bij', denk je dan niet dat dat een beetje elitair is?