Geachte lezer,
Ik schrijf deze post als reactie op de berichten omtrent de Wie is de Mol-fandag 2009, als naar buiten gebracht dd. 8 februari 2009.
Donderdag 12 maart is gewoon onmogelijk. En wel om al eerder genoemde redenen en omdat er op de dag m.i. vrijelijk moet kunnen worden gepraat met kandidaten en omstanders over de serie čn over de mol. Hiervoor moet de mol al bekend zijn. Bovendien wil ik zelf het liefst de aflevering toch vanuit mijn eigen luie stoel zien om de rest van de avond al chattend door te brengen. Als dit een massa-evenement wordt, gaat men na de bekendmaking van de mol door elkaar heen kleppen en missen we het programma, waar het allemaal uiteindelijk om te doen is, alsnog allemaal. Daarbij vind ik 's avonds gewoon geen leuke tijd, de charme van de dag zat altijd ook vooral in het verloop van de dag. Gewoon vroeg op, middag samen zijn en 's avonds met mensen wat gaan eten, naar huis en op het forum alhier de eerste foto's bekijken en verslagen lezen.
Bovendien zouden op donderdag reeds gemaakte plannen tussen enkele forummers volkomen in het water vallen. Wij hebben al energie in deze dag gestoken, het zou toch te triest zijn als dat voor niets is geweest. Hopelijk houdt de AVRO hier ook rekening mee.
Ik zou niks voelen voor een dag waar je van achter een tafeltje of vanaf een tribune braaf mag zitten kijken naar wat er zich ergens ver van je af gebeurt. De dag zou moeten zijn als altijd, vrij rondlopen, kandidaten aan kunnen spreken, interview met PJ filmen, etc. Tevens zou ik het niks vinden om ergens binnen in een zaal te zitten, je hebt wel wat daglicht en frisse lucht nodig. De Observant is hiervoor gewoon perfect. Als het dan toch in Hilversum moet, denk ik aan de binnenplaats van de TROS. Maar ja, widm is nu eenmaal een AVRO-programma :/
Je kunt je afvragen, 'wiens' fandag is het nu eigenlijk? Widm is van de AVRO. Het feit dat zij voorgaande jaren niks tot weinig voelden voor de fandag wil niet zeggen dat zij het nu ook nooit zouden mogen organiseren. Ik kan me op zich heel goed voorstellen dat zij thans een vinger in de pap willen hebben. Dit kan ook voordeel opleveren, zo kan men de kandidaten al bij de selectie vragen ook op de fandag acte de presence te geven. Als dat allemaal halverwege de serie moet worden geregeld heb je meer kans dat er mensen niet kunnen.
Anderzijds is de mfd al jaren een RN-aangelegenheid. Dat de AVRO ineens zegt dat zij het wel overnemen snap ik ook heel goed dat je zegt dat het van je is afgepakt. Het zou de AVRO dan ook bijzonder sieren veel meer overleg te plegen met RN. Zo kunnen we krachten bundelen. RN is toch al ingesteld zaken te regelen, heeft hier ook veel meer ervaring mee, AVRO kan makkelijker (zie vorige paragraaf) kandidaten strikken.
De Observant of het AKN-gebouw? Die tweede ken ik niet. Zoals gezegd, ik hoop dat het er niet in een donker zaaltje plaatsheeft, Amersfoort vind ik wat dat betreft de perfecte locatie. Volgens mij ligt A'foort ook veel centraler dan H'sum. Vooral omdat mensen uit alle windhoeken op de dag afkomen. Ik zie ook niet waarom dat totaal geen optie is voor de AVRO. Wij kennen die locatie het best en zien de dag daar toch het liefst. Er kunnen dan minder mensen komen, ja. Maar dit is al vaker besproken. Vorig jaar was het al zo druk dat het moeilijk was kandidaten te spreken. Los van het ruimtegebrek, al was de locatie midden in de Sahara, de hoeveelheid bezoekers was m.i. vorig echt op zijn max.
De toegangsprijs was voor zover ik weet altijd gebaseerd op de huur van De Observant. Aangezien de AVRO volgens mij vrij gebruik kan maken van het AKN-gebouw, en daar de publieke omroep al 'van ons' is, zou ik zeggen dat de entree ofwel gelijk aan ofwel minder dan voorgaande jaren moeten zijn. Het zou erg laag overkomen als de AVRO hier meer voor zou vragen; me dunkt dat dat dan zou wijzen op dat de motivatie van de AVRO voor deze gang van zaken slechts geldelijk gewin is. Iets wat men van een commercieel bedrijf zou verwachten, doch stellig niet, ik herhaal, niet van een publieke instelling.
Voorts zou ik de hoop willen uitspreken dat, ondanks de negatieve, danwel gemixte gevoelens nu, de fandag de 15e toch een groot succes wordt. Ik heb er dan ook het volste vertrouwen in dat de AVRO met belangstelling de in dit topic verkondigde meningen tot zich neemt en meeneemt in haar verdere besluiten omtrent dit onderwerp. Uiteindelijk denk ik dat we er toch allemaal een leuke dag van willen maken. Waarom zou de AVRO dat dan niet willen? Ik kijk thans dan ook reikhalzend uit naar verdere mededelingen.
Met vriendelijke groeten,
Joram "Daedalus" van Hartingsveldt