Auteur Topic: Theorie: Religie  (gelezen 7707 keer)

Offline Niuno

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Theorie: Religie
« Gepost op: 10-02-2009, 22:20:36 »
Na lang wikken en wegen toch maar besloten het volgende theorie te plaatsen.

In aflevering 5 bij het Ganzenborden, kreeg Anniek de vraag voorgeschoteld hoe de twee grote hijskranen in de haven van Belfast genoemd werden: Samson en Goliath. Dit zijn 2 bijbelse figuren uit het oude testament.

De kruisvaarders gingen in de middeleeuwen op reis naar het heilige land. Niet alleen het huidige Israel, maar ook delen eromheen, zoals stukken van Jordanië, Libanon, Egypte, behoorden tot dit gebied. Dit deden ze onder andere om de heilige steden veilig te stellen als bedevaartsoorden voor de pelgrims.
De kandidaten gingen de kruisvaarders achterna en kwamen in het Jordaanse gedeelte terecht.

In de molmail hebben we al kunnen zien dat de kandidaten in komende aflevering in Ben Hur achtige wagentjes achter paarden gaan rijden. Ben Hur is niet op de bijbel gebaseerd, maar gaat wel over die periode. Een joodse edelman uit Jeruzalem is bevriend met een romeins bevelhebber en raken later in strijd verwikkeld in de beroemde wagenrace. Dit ten tijde van de kruisiging, waar een deel van verhaal ook over gaat.

Dit is nog maar een klein begin. Nu de kandidaten in die omgeving zitten wordt ineens van alles mogelijk. Denk dat we de komende weken veel religieuze verwijzingen zullen zien. Maar waar het hier om gaat dat in Belfast al 2 van die bijbelse figuren voorkomen: Samson en Goliath. Vooral omdat net deze vraag de aflevering heeft gehaald. In welke bijbelboeken komen deze personen voor? Welk hoofdstuk/vers? Kunnen we misschien iets met die getallen?

8)

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline G-root

• Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Theorie: Religie
« Reactie #1 Gepost op: 10-02-2009, 22:31:04 »
David verslaat Goliat in 1 Samuël 17 vers 49 ... Ik vind de hint zelf een beetje ver gezocht, maar ik ging de uitdagen om de bijbeltekst te googlen graag aan  ;) .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Niuno

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 10-02-2009, 22:37:40 »
In de vlaamse reeks was keer een hint, geloof dat overal in de serie getallen tevoorschijn kwamen. Na veel gereken kon je betreffende hoofdstukken in de bijbel opzoeken en daar zag je de naam van de mol. Daarnaast had de bijbel toen vlgs mij niks met de afleveringen/lokatie of wat ook te maken van die serie.

Nu is dat wel het geval, ze zitten in het gebied. Jordanië kende in die tijd ook veel bijbelse plaatsen. Oftewel, hij is nu minder ver gezocht als toen in Italië. Daarnaast zoek ik andersom, vanuit de 2 namen de nummers zoeken en kijken wat je ermee kan.

Offline Cynneke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 11-02-2009, 07:36:14 »
En aangezien Samson niets met David & Goliath te maken heeft, daarom ook nog even het bijbelboek van Samson: Rechters (of Richteren)

Samson was een Nazireeër en mocht zijn hoofdhaar niet afscheren. Aan zijn Nazireeërschap ontleende hij enorme fysieke kracht, maar hij werd verliefd op de hoer Delila, die hem zijn geheim ontlokte en zijn hoofdhaar liet afscheren. Hij was toen machteloos en werd gevangengenomen door de Filistijnen. Bij de afgodentempel van de filistijnen waar zij een feest hielden ter ere van de vangst van Simson, werd de blindgemaakte Simson aan een pilaar vast gebonden. Simson vroeg aan God of hij nog 1 keer zijn kracht terug mocht zodat hij de pilaar waaraan hij vastgebonden was om kon drukken. Toen hij dit deed storte de hele tempel in en stierf hij met de Filistijnen.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Lautjuh

• Forumlid
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
« Reactie #4 Gepost op: 11-02-2009, 10:39:16 »
Samson en Goliath. Dit zijn 2 bijbelse figuren uit het oude testament.

Het is alleen Simson en niet Samson (die is van Gertje  ::))

Offline Cynneke

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 12-02-2009, 07:30:29 »
Het is alleen Simson en niet Samson (die is van Gertje  ::))

Fout, de ene bijbelvertaling spreekt van Samson en de andere van Simon ;)
Zoals er ook gesproken wordt van bijvoorbeeld de heilige Valentijn en Valentinus. Ligt hem aan de vertalingen.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Elsbeth

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 12-02-2009, 14:10:31 »
Fout, de ene bijbelvertaling spreekt van Samson en de andere van Simon ;)
Zoals er ook gesproken wordt van bijvoorbeeld de heilige Valentijn en Valentinus. Ligt hem aan de vertalingen.
Nou ja, alleen in de statenvertaling uit 1977 komt een samson voor. Maar daar wordt niet Simson meebedoelt, de andere 5 Nederlandse bijbelvertalingen zeggen allemaal Simson.
Als je geen omelet durft te maken ga je ook niet eerst champions snijden.

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #7 Gepost op: 12-02-2009, 14:35:48 »
vanaf mijn vroegste jeugd heb ik geleerd dat hij samson heet.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline DikkeControleur

• Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
« Reactie #8 Gepost op: 12-02-2009, 14:41:22 »
Ik weet niet beter dan dat 't Samson en Gert is.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline limone

• Forumlid
  • let love rule
« Reactie #9 Gepost op: 12-02-2009, 15:05:31 »
En aangezien Samson niets met David & Goliath te maken heeft, daarom ook nog even het bijbelboek van Samson: Rechters (of Richteren)

Samson was een Nazireeër en mocht zijn hoofdhaar niet afscheren. Aan zijn Nazireeërschap ontleende hij enorme fysieke kracht, maar hij werd verliefd op de hoer Delila, die hem zijn geheim ontlokte en zijn hoofdhaar liet afscheren. Hij was toen machteloos en werd gevangengenomen door de Filistijnen. Bij de afgodentempel van de filistijnen waar zij een feest hielden ter ere van de vangst van Simson, werd de blindgemaakte Simson aan een pilaar vast gebonden. Simson vroeg aan God of hij nog 1 keer zijn kracht terug mocht zodat hij de pilaar waaraan hij vastgebonden was om kon drukken. Toen hij dit deed storte de hele tempel in en stierf hij met de Filistijnen.

Is het nou Samson of Simson? Of heette hij Samson met haar en Simson zonder haar?
I got that tunnel vision going through my  head

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #10 Gepost op: 12-02-2009, 15:15:50 »
Citaat
Simson (persoon)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

De naam Simson (ook wel Samson) betekent "Zonnig".

Simson is een richter van Israël. Over hem wordt verteld in Richteren 13-16. Hij hoorde bij de stam Dan. Zijn vader heette Manoach.

In tegenstelling tot de andere richters gaf hij niet zozeer leiding aan het volk Israël, maar voerde wel strijd tegen de Filistijnen. Hierbij werd hij geholpen door de Geest van God. Hij was vanaf zijn geboorte een Nazireeër en mocht zijn hoofdhaar niet afscheren. Overigens kan niet worden gezegd dat hij zich als een heilig man gedroeg.

Het maar net welke bron je raadpleegt. Je kan met simson ook goed banden plakken, trouwens........

Offline saem

• Forumlid
  • ik ga mollenjagen ipv monsters
« Reactie #11 Gepost op: 12-02-2009, 16:01:16 »
Het maar net welke bron je raadpleegt. Je kan met simson ook goed banden plakken, trouwens........

::rofl:: ::rofl::
eindelijk heeft het allemaal weer zin gnagna

Offline Cynneke

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 12-02-2009, 16:48:12 »
Is het nou Samson of Simson? Of heette hij Samson met haar en Simson zonder haar?

Van Wikipedia over Samson:
De naam Simson (ook wel Samson) betekent "Zonnig".

Simson is een richter van Israël. Over hem wordt verteld in Richteren 13-16. Hij hoorde bij de stam Dan. Zijn vader heette Manoach.

En van Wikipedia over Delila:
Delila is een persoon die genoemd wordt in het Hebreeuwse Bijbelboek Richteren en in de Koran onder een ietwat andere naam. Delila was de tweede vrouw van Simson, ook wel bekend als Samson.

Dusssssssss, het ligt echt aan welke vertaling je hebt. De kinderbijbel van mijn zoon spreekt ook over Samson namelijk.

Offline garfreek

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 12-02-2009, 18:58:21 »
Toen hij dit deed storte de hele tempel in en stierf hij met de Filistijnen.

dus vandaar dat naar de klote gaan, naar de filisteinen gaan word genoemd ::tandpastasmiley::
dat vink dus kei mooi om te weten  ::jaja::

Offline Lautjuh

• Forumlid
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
« Reactie #14 Gepost op: 12-02-2009, 19:29:04 »
Weer wat geleerd dan.  :)
Weet idd ook niet beter dan Samson en Gertje.

Offline Niuno

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 12-02-2009, 19:31:39 »
Goliath, die andere hijskraan in Noord Ierland, was zelf een filistijn. David (door Anniek genoemd) vocht tegen deze Goliath.

En ja, ook ik heb vroeger op school geleerd dat het Samson is, maar misschien dat je Simson als Samson moet uitspreken? De engelsen zeggen semson..

Offline Jelsir

• Forumlid
  • Hij/hem
« Reactie #16 Gepost op: 13-02-2009, 21:06:52 »
Alle namen op de polariods in het kasteel beginnen met Ma-
Deze namen stammen allemaal af van de naam - Maria
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Avonne

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 14-02-2009, 04:16:02 »
even wat namen:

Dennis komt van Dionysos, een griekse god
Rik komt van Hendrik, van Heimrik, een germaanse god
Vivienne komt van het latijn en betekent "levendig"
Anniek komt waarschijnlijk wel van Anna, o.a. grootmoeder van Jezus

Jon komt van Jonathan, uit Wikipedia:
"van Hebreeuwse afkomst en betekent 'God schenkt' of 'geschenk van God'.Jonathan is een verwijzing naar de bijbelse figuur Nathan (1 Sam. 13 en 14). Hij was de zoon van koning Saul. Nathan was wel bekend voor zijn vrijgevigheid, menslievendheid en altruïsme. Het was immers Nathan die David liet leven terwijl zijn vader, koning Saul, hem vermoord zou hebben."

of van Johannes "betekent 'Jahweh is genadig' of ook wel Yochanan of 'de door God begenadigde' in het Hebreeuws."

--> wel bijbels, niet echt mollig of ondergronds

Trouwens de Kruisvaarders brachten de Johanniters voort die erg belangrijk was.

maar al met al totaal niet MOLLIG

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 14-02-2009, 11:25:02 »
even wat namen:

Dennis komt van Dionysos, een griekse god

De meeste Dennissen en Denises zijn vernoemd naar de heilige Dionysius, beschermheilige van Parijs (St Denis).
Neemt niet weg dat deze persoon ook al niets met kruisvaarders van doen had  ;)

Offline Niuno

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 14-02-2009, 18:07:04 »
Alle namen op de polariods in het kasteel beginnen met Ma-
Deze namen stammen allemaal af van de naam - Maria

In diezelfde opdracht staan foto's van oudmollen op ezels (m.u.v. die van Mollouska). In het verhaal van Maria speelt ook een ezel een rol.

Jammer dat Jon een Elisabeth en een Coletta als 1 van zijn namen heeft en niet bv Maria, zoals zoveel katholieken.