Vind het heel moeilijk om te kiezen welke seizoen ik het mooist vond. Elk seizoen had zo zijn eigen charmes en eigenaardigheden. Daarnaast is WIDM voor mij niet alleen tv, maar ook het hele gebeuren eromheen.
Over het algemeen vond ik de series met onbekenden leuker. De kandidaten moesten meer afzien dan tegenwoordig met de BN'ers. Een vast onderdeel bij de BN'ers is een nachtje kamperen. Net als de ontmoeting met de mol en het bagagespel. De onbekenden sliepen voortdurend in tentjes, blokhutten, gastgezinnen, etc. Een nachtje in iets wat zich nog net hotel kon noemen was een traktatie. Met name in de vlaamse reeksen kwamen vooral ook de emoties los.
Enfin, laat ik eens een poging wagen:
De allereerste vlaamse reeks heb ik nog nooit gezien. Hij staat hoog op verlanglijstje, kan niet wachten tot Arco weer met een bestelronde komt.
NL-1
De eerste aflevering heb ik niet gezien. Enkele dagen later kwam Angela bij Paul de Leeuw vertellen over de serie. Het klonk mij boeiend, ik keek in de gids en joepie, de volgende ochtend werd de eerste aflevering herhaald. Omdat een dag later al de tweede aflevering kwam heb ik ze opgenomen en achterelkaar bekeken. Vanaf dat moment was ik WIDM-verslaafd.
Ik zat redelijk vlot op het juiste spoor en zag het bevestigd in de leaderhint. Had niet in de gaten dat deze leader een officiëel 'verborgen' hint was, vond hem eerder storend spoileren.
Toen ik vorig jaar dit seizoen terug zag had hij nog niks aan charme ingeboet. Ok, Angela sprak veel in verleden tijd (En toen..), maar staat bij mij wel hoog genoteerd.
Memorabel moment: Het Hollands feestje voor de Australische rednecks met ranja, pannenkoeken en vooral: "Hoeperdepoep zat op de stoep"-polonaise.
BE-2
Van deze reeks kan ik me niet veel meer herinneren. Heb hem sindsdien niet meer teruggezien. Wel weet ik nog dat er meer mysterie en achtergrond gedoe in zat dan in de NL-series. Heb er veel van genoten en hoop hem ooit terug te kunnen kijken om een oordeel te kunnen geven.
En oja, pas halverwege de serie, rond afl. 6 ofzo, kwam ik op de goede mol. Stand: 2-0.
Memorabel moment: Slippers van de mol tijdens de executies. (betere momenten komen wel als ik BE-2 weer bekeken heb)
NL-2
Na 2 keer de juiste mol gevonden te hebben besloot ik mijn kennis te delen met de wereld van internet. De site van de AVRO was technisch een hoogstandje. Er zaten (voor die tijd) zoveel foefjes op dat ik er met mijn oude PC van toen er niet op kon. Ik gaf het niet op, veranderde in de adresbalk de .nl in .com en kwam wonder boven wonder hier terecht. Sindsdien woon ik hier als het jachtseizoen weer geopend is.
Al vrij vlot zat ik op de mol. Alles wees erop en zelfs in mijn dagelijkse leven zag ik hints: het stoplicht staat op rood en ik zag er een hint in. De trein was vertraagd en het was volgens mij een mollenstreek. Enfin, de finale kwam en ik zat er totaal naast. Mijn eerste kennismaking met een tunnelvisie. Stand: 2-1.
Hoogtepunt van dit seizoen was de meeting met andere forummers in Utrecht. Klein clubje, maar wel al met kandidaten, zelfs nog een kandidaat uit het eerste seizoen.
Memorabel moment: Yvonne en Dan met de oude auto die toen door de politie werden aangehouden.
NL-3
Deze serie ervaar ik vooral als de heel gezellig. Zowel de serie als hier op forum. Het forum begon aan zijn tweede jaar en werd verrijkt met de chat. Ook werd het een stuk drukker op het forum.
Ook toen had ik last van een tunnelvisie, maar deze spatte halverwege de serie uiteen toen mijn mol eruit ging. Vanaf afl. 1 dacht ik hem in de smiezen te hebben. Hij had, vlgs een vage site, in het verleden iets voor de televisie gedaan. Sindsdien 'kon' ik elke actie verklaren naar hem als mol. Totdat hij weg moest. Sindsdien niet meer op een spoor gekomen, stand 2-2. IDtv wordt steeds slimmer.
Memorabel moment: Karin die na het verbranden van de bagage dreigt op te stappen: "Dan doen jullie het maar zonder mol."
BE-3
Nog nooit zo vroeg de mol gevonden, maar wat een seizoen weer. De vlamingen zijn goede WIDM-makers en hoop dat ze gauw de draad weer oppakken.
De bevrijdende hint toen in de openingsopdracht. De kandidaten kenden elkaar nog niet, ze dwaalden door Venetië en moesten naar een bepaalde plek gestuurd worden. Ondertussen werden ze 1 voor 1 geïntroduceerd.
Toen de mol aan de beurt kwam meen ik hem te herkennen. Hij liep bij een eerdere kandidaat op de achtergrond en lachte nog naar de camera. Op forum werd veel gespeculeerd of dit puur toeval was, de kandidaten liepen immers allemaal beetje rond te dwalen, maar ik hield vast en kreeg gelijk. Stand 3-2.
Memorabel moment: Aanrijding en aanhouding op politiebureau. Net als voor de andere vlaamse series, als ik deze ooit nog terug kan zien, zal er vast een beter memorabel moment in me op komen.