Ik snap iets niet. Heb het net zijdelings aangeroerd in mn post in klaagtopic, maar vond dat dit wel een apart topic verdiende.
Tot nu toe had ik me nog niet heel erg in de serie verdiept. Alle afleveringen gekeken, en that's it. Dus het kan best zijn dat ik dingen niet goed onthouden heb, of me niet zijn opgevallen. Maar 1 ding snap ik niet.
Ik lees nu telkens ook andere mensen zeggen: Anniek vertoond heel duidelijk molgedrag. Dit wordt vaak ook heel duidelijk in beeld gebracht door de montage. En als het niet duidelijk genoeg was, wordt het tijdens de biecht nog wel expliciet door Anniek toegeven.
Aan de andere kant; Jon vertoond niet duidelijk molgedrag. Hij brengt opdrachten tot een goed einde, en haalt geld binnen voor de pot. Tuurlijk, hij doet af en toe ook een verdachte actie, maar je zou dat eventueel af kunnen schrijven aan het feit dat iedereen fouten maakt in zo'n serie.
Ware het niet dat het stemgedrag van de kandidaten wel erg opvallend is. Uitermate veel kandidaten zitten namelijk wel op Jon. En alleen Jon zelf zit op Anniek. Anniek en Dennis zaten allebei op Jon. Vivienne weten we het niet 100% zeker van door haar vrijstelling, maar die zat ook met Dennis in het pact om op Jon te stemmen en de rest eruit te werken.
Ik zat naar het overzicht van Jelsir te kijken, en er waren in eerdere afleveringen wel meer mensen op Anniek, maar die zijn er of uit, of geswitched naar Jon.
Dus: waarom is Jon precies zo verdacht voor de kandidaten? En waarom is Anniek tegelijkertijd steeds minder verdacht bij de kandidaten?
Maar tegelijkertijd: waarom hebben veel kijkers het idee dat Anniek zo obvious aan het mollen is, en waarom is het voor de kijker (voor mij iig zeker, en ik denk dat ik voor meer mensen spreek) veel lastiger om duidelijke molacties aan Jon toe te wijzen?
Kunnen jullie mij wijzer maken?
Een mogelijke werkhypothese van mij is momenteel: de makers hebben voor mindfuck gekozen. Zoveel mogelijk worden de molacties van Anniek in beeld te brengen zodat zoveel mogelijk kijkers Anniek verdenken. Tegelijkertijd worden verdachte acties van Jon veel minder belicht. In de finale komt dat opeens uit dat Anniek helemaal niet de mol is, en Jon de mol is. En voila, op die manier hebben de makers een mindfuck gecreeerd bij de kijkers.
Ik realiseer me dat dit slechts een werkhypothese is, dus voel je vrij om alle fouten erin aan te wijzen.