(tja, en dan vallen die mollenstreken van Anniek voor ons toch moeilijk te verbergen)
De mollenstreken van Anniek zijn een stuk beter te verbergen dan nu is gedaan. Neem nu bijvoorbeeld de foto-opdracht met de taxi's in Jordanië. Deze opdracht eindigt met de scène dat Jon & Anniek aankomen, waarbij Anniek totaal de verkeerde kant uit wil lopen en ook nog eens niet de heuvel op wil rennen, omdat ze denkt dat er toch nog genoeg tijd is. Met een biecht van Jon wordt deze actie nog eens duidelijk benadrukt.
Deze scène hadden ze er makkelijk uit kunnen snijden en - als Anniek de mol is - hadden ze dit naar mijn idee in vorige seizoenen ook wel gedaan. Neem bijvoorbeeld Nico, die, na duidelijk te horen gekregen te hebben dat hij de bibliotheek uit rechtsaf moet, vervolgens linksaf slaat. Dit fragment kregen we pas te zien in de terugblik. Milouska met het memoryspel vind ik wat dat betreft anders, omdat dit spel nu eenmaal dusdanig is, dat je het er niet uit kunt knippen. Daarom ben ik het ermee eens dat er sprake zou zijn van een duidelijke montagebreuk, mocht Anniek de mol zijn. Mogelijk zou dit bewust zijn gedaan om ons zand in de ogen te strooien.
Mijn idee is dat Dennis de vorige aflevering geswitched is naar Anniek. Om het voor de kijker niet te makkelijk te maken hebben ze van een vorige biecht erin geknipt dat hij 'volledig op Jon gaat' & omdat Dennis ook niet dom is, gaat hij bij Hans Schiffers natuurlijk niet vertellen dat hij iets anders heeft gedaan dan in de uitzending is vermeld. Een andere mogelijkheid is dat Anniek gewoon sneller was in het beantwoorden van de testvragen of meer antwoorden goed had.
Dit is overigens alleen om mijn eigen tunnelvisie te rechtvaardigen. Ik zou het zelf niet leuk vinden als Jon niet de mol zou zijn. Viviënne heeft te zeer als kandidaat haar best gedaan en Anniek wordt door de montage té overduidelijk als mol aangewezen.
Overigens heb ik al vaker op dit forum gezegd dat Wie is de Mol weleens een keer toe is aan een pauze van een jaar. De kijker begint het spel te goed door te krijgen, waardoor er nieuwe trucs uit de kast moeten worden gehaald. Liever dus weer pas een serie in 2011. Gezien het kijkcijfer-succes denk ik echter niet dat mijn wens zal worden verhoord.........