@Erik TKS:
Maar weet je nog wat PJ over deze serie te zeggen had? Dat het vol zat met verrassingen, plotwendingen, spectaculaire opdrachten enz. enz. Dat ie geruime tijd dacht de mol ontdekt te hebben, maar bij 't verkeerde end had. En dat ie pas in de finale erachter kwam. En dat de mol hem dus in die zin volledig onopgemerkt is gebleven.
Ik denk dat de verrassing van dit seizoen nog weleens kan zijn dat indien Anniek echt de mol is, dat je dus idd krijgt dat de mol een rood scherm kan krijgen. Dat is iig al 1 ding wat veel stof op zal laten waaien bij menig kijker. Het is dan namelijk voor de eerste keer in de Nederlandse WIDM geschiedenis dat de mol tijdens de serie een rood scherm kreeg. (de Vlaamse series beschouw ik als aparte series) En verder is er niks raars aan 't feit dat kandidaten moeten vertrekken al lijkt het erop dat diegene gestemd heeft op de mol. Toen Rick moest vertrekken, dat was in afl. 7. Je bent dan nog over met 5 mensen. Je kunt het je dan nog niet veroorloven blindelings op 1 iemand alles in te zetten die desbetreffende test. Dat kun je pas in de finale.
En m.b.t. Viviënne die in de finale op het allerlaatste moment afgestapt is van haar keuze: Jon (dit is wat de montage ons wil vertellen) kennelijk, want waarom anders zou zij winnen en niet Jon (die volgens de montage volledig duidelijkheid heeft en weet dat het Anniek is) Hierin zit de crux dat het allemaal draait om montage. Je hebt toch ook alle series gezien? Dan weet je toch ook dat alles wat je ziet door de montage in elkaar geflanst is. Zij bepalen dus door creatief knip & plakwerk wat wij te zien krijgen. Dat hoeft geeneens de waarheid te zijn, de feiten zoals die zich hebben afgespeeld ten tijde dat het werd opgenomen. Ik sleep serie 5 er maar weer bij. Wat kregen wij te horen? Marc-Marie zat op Lottie, hij wist het zo zeker dat het Lottie moest zijn. En toch won hij, waarom bleek later? Omdat ie Yvon allang en breed in de smiezen had, maar de montage had zijn voice-overs en biechten dusdanig geknipt en geplakt dat wij als kijker het idee kregen: hij verdenkt Lottie.
Dus ik sta helemaal nergens van op te kijken als Anniek volgende week gewoon onthult wordt als mol. Rood scherm kan omdat zij & Sebastiaan elk hun vrijstelling hadden ingeleverd. Rood scherm + vrijstelling = groen scherm/door naar de volgende ronde. En dat Viviënne gewonnen heeft, daar sta ik ook absoluut niet van op te kijken. Wederom speelt de montage een grote rol en bovendien kan het zijn, dat zij net zoals Marc-Marie allang en breed de mol in de gaten hadden. Verder waren Anniek & Jon al geruime tijd haar verdachten (dat heeft de montage ons laten zien donderdag) dus wat doe je als je verdachten hebt? Alles wat je maar kunt opschrijven/vinden over hen bijhouden. Zij heeft waarschijnlijk gewoon veel meer dingen bijgehouden over zowel Jon als Anniek. En hoe meer je weet, hoe meer voordeel je daarmee kunt behalen.
Draai het eens om naar Jon. Die is in de 50, hij komt zelf over als een type met veel kennis over talen maar ook als een type die warrig/vergeetachtig overkomt. Die bij de reuzenrad opdracht niet a la minute door heeft wat de bedoeling is (hoe moeilijk kan het zijn? Vragen beantwoorden en de antwoorden (de kandidaten dus) in de juiste cabines stoppen) Hij legt het ook nog eens warrig uit aan Anniek. Dat heeft te maken met de leeftijd, mijn pa/ma zijn ong. net zo oud als Jon en ook die zijn bij tijd en wijle gewoon warrig/snappen dingen niet meteen. Dit alles zal zich vertalen in 't gegeven dat Jon niet kan beschikken over zo'n scherp geheugen als Viviënne, waardoor Viv 't voordeel heeft van haar mollenboekje die bomvol met aantekeningen staat en haar geheugen waarin ze op terug kan grijpen. 1 + 1 = 2 en dus verbaasd het mij absoluut niet dat Viviënne gewonnen heeft. Kijk ook maar naar de bedieningsopdracht, waarin Viviënne netjes en overzichtelijk alle namen met aanvullende informatie bijgehouden heeft van de gasten. Jon weet ook net wel het een en ander te vertellen, maar bij lange na niet zo gestructureerd als Viviënne het heeft gedaan.
M.i. valt Anniek als mol dus wel uit te leggen. Net zoals Jon als mol overigens. Maar Anniek zie je concreet mollenstreken leveren, bij Jon heb ik dat niet in die mate waargenomen. Daarnaast komt Jon meer en meer over in zijn gedrag als kandidaat en Anniek als mol. En bovenstaande zeg ik niet omdat ik nu bij Anniek als mol blijf. Je hebt verschil in leeftijd, en verstand komt met de jaren, dat zal wel. Maar je geheugen verslechtert met de jaren net zoals je zicht.