Je kunt winnaar zijn wanneer je in de finale (of zelfs beter: daar voor al) op de juiste mol stemt en de mol dus hebt ontmaskert. Dan win je de pot.
Je kunt idd ook winnaar zijn, wanneer je als mol in de finale door niemand van de overige 2 kandidaten wordt verdacht. Dan heb je als mol het spel "gewonnen" als in: je hebt alle kandidaten verslagen, want je bent nooit verdacht geweest als in: mensen stemden op jou wanneer het er toe doet.
Toch denk ik dat de WIDM redactie/crew puur kijkt naar winnaar in alinea 1. D.w.z. diegene die de mol ontmaskert, de meeste vragen goed heeft over de identiteit van de mol wint het spel en wint daarmee de pot.
Want is het al niet eens eerder voorgekomen in een andere WIDM serie dat de mol nooit verdacht werd door de kandidaten? Werd die mol toen ook winnaar? Er staat mij iig niets van bij, dus blijf ik bij de simpele regel: diegene die de mol ontmaskert mag zich winnaar noemen en ook alleen diegene. Dat is nu Viviënne en derhalve is zij als mol dus uitgesloten.
Neemt niet weg dat ik het overigens ontzettend leuk had gevonden als Viviënne echt de mol was geweest deze serie.
Maar winnaar van WIDM 2009 is ze volkomen terecht.