Voor het beste resultaat dient er m.i. met de volgende zaken rekening te worden gehouden:
1. Evenveel mensen als vorig jaar in de Observant, maar dan in het AKN gebouw. Dan is het niet te druk, zodat iedereen toch wat tijd bij zijn favoriete kandiaat kan doorbrengen, maar kunnen er toch nog veel mensen komen. Het is dat ik niet speciaal voor kandidaten naar de fandag kom, anders had ik me toch wel ernstig bekocht gevoeld.
2. De kandidaten moeten zelf hun tijd in kunnen delen. Ik heb al meerdere keren van mensen gehoord dat ze een half uur bij iemand in een 'rij' hebben gestaan en toen ze aan de beurt waren, de kandidaten voor hun neus werden weggeplukt. Uiteraard mogen de kandi's af en toe rust nemen, maar zij kunnen zelf best aangeven wanneer ze die rust willen en wanneer ze nog gewoon gezellig praatjes willen maken.
3. Fans komen niet alleen even voor een foto. In De Observant was ook altijd gelegenheid tot korte praatjes. Wel zo gezellig en zijn de kandi's ook niet alleen gekomen als decor, maar worden ze ook om hun intelligente capaciteiten gewaardeerd (en ja, om een praatje te kunnen maken heb je toch echt een zekere intelligentie nodig, probeer maar eens een goed gesprek met een dolfijn te voeren).
4. De airco mag wel op vol vermogen en/of die studiolampen mogen wel uit.
5. Kandidaten zijn niet het hedendaagse equivalent van Christus Himself en fans zijn niet gelijk te stellen met, laten we zeggen, varkens. Zoals wij (is Dennis en ik) vandaag bij tenminste één gelegenheid bejegend zijn is diep-dieptriest. Het lijkt wel alsof de AVRO wel poeslief is tegen de fans als er leden nodig zijn, maar zodra de 6 euro is geïnd mogen we weer volop beledigd worden. Ik wil over deze gebeurtenis elders nog wel uitweiden, want het mag toch wel redelijk schandalig genoemd worden. M.i.
6. Doe eens wat relaxter, niet zo opgefokt "hup foto! wegwezen! kandidaten weg nu! NU!" Rustig aan. Als je zegt dat de dag tot 16.00 uur duurt, maar je de kandidaten afraffelt voor 14.00, wat is dat nou? Doe eens normaal zeg.
Ohja, nog even, er waren een hoop dingen die wel gewoon goed waren hoor, ontvangst en catering en vragenvuur en veiling waren naar mijn idee prima de luxe, maar ik stip alleen even deze puntjes van kritiek aan.