Vandaag in 'Belang van Limburg':
Terry Verbiest: "Omdat hij Mario Lanza is"
ANTWERPEN -In afwachting van de finale op zondag, lichten we deze week dagelijks een verdachte uit het TV1-programma De Mol door. We sommen nog even op waarom hij of zij de mol zou kunnen zijn, en we laten een bekende molwatcher aan het woord. Vandaag beschuldigt mediaduizendpoot en absolute mol-freak Terry Verbiest kandidaat Marc.
1. Neemt in aflevering 1 het initiatief om eerst te gaan schieten en sleurde daarna Corry over de klimmuur, zodat die ook de laatste tien minuten van de slapers verstoorde.
2. Tijdens een klimpalenproef staat er op de paal die Marc beklimt één pijltje richting Antwerpen en eentje richting Rome. Mogelijk een verwijzing naar de Via Aurelia, een weg die in het Oude Rome werd aangelegd door keizer 'Marcus' Aurelius.
3. Aan het eind van de vuurproef blijkt plots dat het horloge van Marc is blijven stilstaan.
4. Geeft bij elke executie nog een klopje mee aan de afvaller, alsof hij zich schuldig voelt.
5. Geeft zijn vrijstelling op zodat ze met z'n vieren de finale spelen. Als mol heeft hij natuurlijk niks te verliezen.
"Bij momenten heb ik echt gedacht: get a life", zegt mediaduizendpoot Terry Verbiest. "Ik nam de afleveringen op, spoelde fragmenten terug en bekeek ze opnieuw. In het begin heb ik zelfs alle dialogen uitgetikt om verborgen sleutels te vinden. Ik weet zeker dat die erin zitten, maar ik heb ze niet gevonden."
"Op het internet heb ik me aangesloten bij de 'Kloosterorde der Promoliaten'. Op dat forum discussieerden we over de mol, maar dan op een literair verantwoorde manier. Op een gegeven moment zat ik mee te debatteren onder twee verschillende identiteiten. Ik was dus zelf een mol. Natuurlijk geeft Woestijnvis tips weg, maar het zijn tips die uit te leggen zijn in één zin. Anders is het geen goeie televisie meer. Het is me in ieder geval opgevallen dat er veel verwijzingen naar Marc inzitten. Die plaat van Mario Lanza die hij en Stijn hebben gewonnen, bijvoorbeeld, was geen toeval."
"In 1955 speelde die Italiaanse charmezanger mee in de film Seven Hills of Rome. Hij speelt daarin een pee die Marc heet. En op een gegeven moment klimt hij op een paal waar pijltjes naar Rome en Antwerpen op getekend zijn. Volgens velen een verwijzing naar de Via Aurelia, een oude heirweg."
"Marc was wel niet mijn eerste mol. Ik had op Nicole gegokt. Nu zit ik al een tijdje bij Marc. Maar eigenlijk zijn er twee mollen: de échte mol en de monteur van Woestijnvis..."
'Het Nieuwsblad':
,,In het beroepsleven zijn er ook mollen''
,,Als ik ooit in de hemel kom, dan zou ik graag in de mollenafdeling logeren'', zegt notoir mollenfreak Eddy Overmeire (55) uit Aalter. Hij zit al weken voor de pijp van Inge te wachten tot ze de kop opsteekt en voelt zich de koning te rijk omdat hij dat moment misschien zal beleven tijdens De Mol-marathon van onze krant.
,,Ik heb de voorbije weken telkens naar de volgende zondag gehunkerd zoals we destijds deden toen Schipper naast Mathilde nog werd uitgezonden'', zegt Eddy. Wat spreekt je aan in het programma?
,,Bezig zijn met het psychologisch spel tussen mensen heeft mij altijd gefascineerd. Tot vorig jaar, toen ik mezelf heb laten afvloeien, was ik adjunct human resources manager bij de Fortisbank. De dingen die ik in mijn professionele loopbaan heb waargenomen tussen personeelsleden, merk ik ook in het spel. In het beroepsleven zijn er ook mollen en de kunst bestaat erin om ze te ontmijnen zonder ze voor het hoofd te stoten.''
,,Sandra deed mij meteen te veel aan Magda denken uit reeks 1, dus vermoedde ik dat zij het niet kon zijn. Om dezelfde reden sloot ik Mark uit. Hij had het profiel van Hugo uit reeks 2 en dus ging ik ervan uit dat Woestijnvis voor een ander karakter had gekozen. Intuïtief gokte ik op Inge, al vond ik Stijn ook een sterke kanshebber. Zo'n knappe, jonge Mol zou niet misstaan op de profielenlijst. En vreemd genoeg zijn dat precies de vier kandidaten die de finale spelen.'' Welke zijn de argumenten om nog steeds op Inge te gokken?
,,Ze doet heel hard haar best om het spel te winnen en dat lijkt mij een mooie tactiek om je niet verdacht te maken. Bovendien vond ik het voor een intelligente dame heel vreemd dat ze tijdens de zoektocht in de eerste aflevering niet eens naar het bootje op het kanaal keek waarin haar ,,prooi'' voorbij dreef. Ik merkte ook dat ze, net voor ze een paar afleveringen later zou worden aangereden, controleerde of haar gordel wel goed vast zat. Ze wist dus duidelijk dat er iets gaande was.'' Wat hangt er voor jou aan vast als dit de goede redenering is?
,,Ik heb samen met zes tennisvrienden na elke aflevering 2 euro ingezet. Dat is intussen een aardig potje geworden.''