Nog meer van dat: De Standaard, deel 1
Marc is de mol, Stijn wint
We hadden het kunnen weten
Eén vraag slechts brandde zowat heel Vlaanderen de afgelopen weken op de lippen: wanneer gaat Bush Irak aanvallen? Maar heel wat mensen vroegen zich natuurlijk ook af wie ,,de mol'' was. Dat bleek uiteindelijk Marc te zijn, en het was Stijn die hem wist te ontmaskeren. Slechts weinig kijkers hadden deze afloop verwacht.
De mol (terugblik op de voorbije reeks), TV1, zondag, 19.45 uur. Wie is de mol?, Nederland 1, zaterdag, 21 uur.
MAAR eerst een deemoedige verontschuldiging: het was niet het eerste woord dat presentator Michiel Devlieger gisteravond uitsprak dat we probeerden te voorspellen in de krant van afgelopen zaterdag. Omdat het de achtste aflevering was, moest u natuurlijk op het achtste woord letten, en dat was ,,straks''. ,,Wie de mol is, er, dat zeggen we straks'' was het zinnetje dat volgens die methode ontstond, en de makers hielden woord. De identiteit van de mol werd pas vrijgegeven op het einde van de mooie, bij momenten grappige, maar vooral heel spannende slotaflevering.
Inge Boere, die op zowat alle websites als de hoofdverdachte werd genoemd en ook volgens ons de mol moest zijn, was het dus niet. ,,Ik heb me soms bewust verdacht gemaakt, maar soms lag het ook aan de montage dat ik me verdacht leek te gedragen. Toen ik er bijvoorbeeld niet in slaagde om die brandende fakkel te paard naar de bestemming te krijgen, heb ik inderdaad geroepen dat ik niet kon paardrijden, terwijl ik kort ervoor het tegendeel had beweerd. Maar wat ik eigenlijk bedoelde, was: 'Ik kan niet paardrijden en tegelijk die fakkel vasthouden, want dat paard is moeilijk onder controle te houden'. Dat bleek achteraf een van de moeilijkste dieren van de manege te zijn. Maar zo zag het er allemaal niet uit.''
We hadden als kijker nochtans kunnen weten wie de mol was, beweert Michiel Devlieger. In de epiloog, die zondag wordt uitgezonden, zal worden getoond wat Marc zoal gedaan heeft om te vermijden dat de winnaar met zo weinig mogelijk geld naar huis ging. ,,Ik heb in elke proef tegengewerkt'', beweert hijzelf. ,,Alleen niet in die waarin we vliegstunts moesten herkennen. Het was al een hele tijd geleden dat er nog eens een proef gelukt was, en dat begon wat op de sfeer te wegen.''
Een bepaalde tactiek had hij vooraf niet uitgestippeld en dus liet hij zich maar leiden door zijn buikgevoel. Dat bleek een goede keuze, al kon hij niet vermijden dat Stijn met 33.100 euro naar huis gaat, het hoogste bedrag dat een winnaar van De mol ooit in de wacht sleepte. De twee vorige winnaars moesten tevreden zijn met ,,maar'' 28.750 euro.
De makers van De mol vonden hun infiltrant via de moeder van Tom Lenaerts, die bedrijfsopleidingen geeft. Zij suggereerde een verzekeringsagent die bij haar al eens zo'n opleiding had gevolgd. En dat bleek een gouden tip. ,,Een mol moet een hoge sociale intelligentie hebben'', zegt Devlieger. ,,We zochten dus iemand die goed met mensen kan omgaan, een groep kan samenhouden, de goede sfeer erin kan houden en zo. Dat zijn eigenschappen waar Marc zeker over beschikt. Maar hij is wel zichzelf gebleven. Het is een grove misvatting dat je als mol moet kunnen acteren. Dat houdt niemand heel de tijd vol.''
DE vier deelnemers hebben in de voorbije maanden dus met een groot geheim rondgelopen. Stijn kan nu pas publiekelijk jubelen om zijn overwinning en Marc hoeft eindelijk niet meer ontwijkend te antwoorden op de vraag ,,Ben jij de mol?'' Tot gisterenavond wist enkel zijn vrouw het, zijn kinderen bijvoorbeeld niet.
,,Het was niet eenvoudig om dat geheim te bewaren'', zegt hij. ,,Toen ik de dag nadat we terug waren uit Italië op het werk verscheen, kreeg ik die vraag al meteen voor de voeten geworpen -- door mijn baas nog wel. Op het werk waren er heel wat mensen die op de hoogte waren van mijn connectie met moeder Lenaerts. Ik had hen verteld dat ik op een survivaltocht was om een midlifecrisis te bezweren, maar ze waren toch te weten gekomen dat ik meegedaan had aan De mol. En toen eenmaal de uitzendingen begonnen te lopen, werd het alleen maar erger.''