Deel II
Guy, tijdens de opnames mochten jullie één familielid of kennis laten overkomen voor een bezoekje. Magda kreeg bezoek van een vriendin. De indruk dat Magda lesbisch was, werd gewekt. Guy: ,,Niet bij mij.''
Magda: ,,Beken het maar Guy: je was danig onder de indruk van mijn vriendin. Dat heb je me trouwens onlangs nog bekend.''
Het foute rijbewijs
Guy, jij was de laatste afvaller. Mon en Hugo speelden de finale. Had je niet door dat Magda De Mol was? Guy: ,,Toch wel. Heel in het begin dacht ik dat Sylvie De Mol was. Toen zij naar huis moest, verdacht ik Magda. Voor de laatste selectie had Mon een vrijstelling. Het ging dus tussen mij en Hugo. Zoals altijd moesten we twintig vragen over De Mol beantwoorden. Hugo had achttien antwoorden correct, ik zeventien. De vraag of De Mol een rijbewijs had, waarmee je een vrachtwagen mocht besturen, heeft me de das omgedaan. Ik dacht: Magda is een echte padvinder, zij zal wel een rijbewijs voor de vrachtwagen hebben. En dat was dus fout.''
Hoe is jullie relatie dan begonnen? Guy: ,,Ik heb als eerste contact gezocht. Ik had Magda's telefoonnummer. Dat te pakken krijgen, was trouwens ooit onderdeel van een opdracht geweest tijdens De Mol. Ik heb wel -- zoals de programmamakers het ons hadden gevraagd -- gewacht tot de eerste uitzending om Magda te bellen.''
Magda: ,,Guy stelde me voor om samen te kijken naar de eerste aflevering. Ik had hiervoor al iets geregeld met mijn beste vriendin Sonia. Dus nodigde ik Guy uit om mee te gaan kijken bij Sonia. Dat was in Zaventem. Na de uitzending zijn we nog samen op pad geweest in Brussel. Niet zo simpel, zelfs in Brussel. Het was zondagavond. De helft van de café's was dicht. Uiteindelijk hebben we dan nog onze toevlucht moeten nemen tot de buurt van het Fontenasplein, ook bekend als homobuurt.''
Mocht dat van de makers van De Mol? Magda: ,,We mochten wel bij elkaar zijn, maar toch liefst niet in het openbaar. Met als gevolg dat we heel lang binnenskamers zijn gebleven.''
Guy: ,,Eén keer zijn we toch nog buiten gekomen. We gingen op café in Brussel en heel toevallig zat daar ook een journalist. Daags nadien stond het lang en breed in de krant.''
Waren ze kwaad bij Woestijnvis, de makers van De Mol? Magda: ,,Niet kwaad. Misschien wel een beetje ontgoocheld. In elk geval gaven Guy en ik elkaar sindsdien alleen nog maar afspraak in Wallonië.''
Paki past zich in mijn chaos in
In september 2000 is jullie zoontje Paki geboren. Volgens plan? Magda: ,,Paki is niet gepland. We hebben gewoon de natuur laten spelen. Niets tegengehouden.''
,,Ik was 42 toen ik voor het eerst moeder werd. Ik had nooit kunnen denken dat het moederschap zoveel kon losmaken. Ik had die intensiteit van geen kanten kunnen voorspellen. Ik ben echt geschrokken van mezelf. Al die dikke theorieën over zelfstandig leven, ze vervielen allemaal in het niets. De wetenschap, het besef dat je niet langer alleen maar voor jezelf leeft, is overweldigend. Pas op! Ik zit hier geen pleidooi te houden dat alle vrouwen moeder moeten worden. Dat bepaalt ieder voor zichzelf.''
,,Wel wil ik nog kwijt dat het me ondanks mijn kind toch nog mogelijk blijft bijna alles te doen wat ik wil. Ik heb altijd gedacht dat een kind orde in mijn chaos zou brengen. Maar het is anders uitgevallen. Paki heeft zich aangepast aan mijn chaos.''
Guy was al tweemaal vader. Voelt u dat? Magda: ,,Hij is alleszins veel rustiger dan ik. Het aantal keer dat ik al in paniek met ons kind op de spoedopname stond, is ondertussen al niet meer te tellen.''
Jullie wonen niet samen. Magda (lacht): ,,Wij doen alles wat niet mag: verliefd worden tijdens de opnames van De Mol, een kind krijgen op latere leeftijd en apart wonen.''
,,Hoe moet ik dat uitleggen? Het heeft veel te maken met praktische toestanden. Guy zit voor zijn job -- hij is verdeler van natuurhammen -- vast in West-Vlaanderen. Terwijl ik voor mijn job heel Vlaanderen rondzwerf. Ik geef creatieve workshops en moet daarover overal heen. Het zou onpraktisch zijn me in het diepe West-Vlaanderen in te graven.''
Hoe vaak zijn jullie samen? Guy: ,,We hebben zeker geen systeem waarin we moeten samenzijn. Het ligt allemaal niet zo strak aan de ketting. We laten de omstandigheden spelen. Soms hebben we alle twee vrij midden de week en dan zijn we twee dagen samen.''
,,De langste periode dat we ooit samen waren? Dat moet tijdens onze reizen zijn. Dan zijn we drie weken onafgebroken bijeen.''
,,Ja, het gebeurt dat ik Paki helemaal voor mij alleen heb. Wanneer Magda bijvoorbeeld een week workshop heeft in Limburg, dan blijft ze daar en zorg ik voor Paki.''
Magda, wie mist u dan meest Paki of Guy? Magda: ,,Paki. Natuurlijk. De liefde voor mijn zoon is de meest onvoorwaardelijke liefde in mijn leven.''
Nog dit: wie is deze keer De Mol? Magda en Guy: ,,Geen commentaar.