Vandaag in 'De Morgen' (18/01/03)
Fans van De Mol hoeven niet tot zondag te wachten voordat ze op zoek kunnen naar 'de verrader'. De derde reeks van de thrillersoap gaat een dag voor de eerste aflevering in avant-première op internet. Vandaag om middernacht start op de TV 1-website (
www.tv1.be) de livestream van de eerste twintig minuten van aflevering 1. Om maar te zeggen dat het niet alleen via demolIII.be wordt uitgezonden.
In De Standaard van diezelfde dag een interview met Tom Lenaerts (een van Molmakers):
-- TV1 doorbreekt zijn klassieke zondagavondopbouw en plaatst ,,De pappenheimers'' niet voor maar na het grote kijkcijferkanon ,,De mol''. Blijkbaar zijn ze er niet helemaal gerust in?
Ik ging er van uit dat De pappenheimers in de quizfrequentie op maandagavond zou uitgezonden worden. Maar om een of andere reden vinden de programmatoren van TV1 dat het op zondag moet. En dan liggen de verwachtingen van de kijkers een stuk hoger. Het zal dus wel niet uit een gebrek aan vertrouwen zijn dat het daar geplaatst wordt. Het zou ook ontzettend dom zijn, want De mol is absoluut geen garantie dat de mensen blijven zitten voor deze quiz. Kijk maar naar wat er gebeurd is met het VTM-programma De sleutel, dat nochtans na de successerie De Pfaffs werd uitgezonden.
-- Schenkt ,,De pappenheimers'' u evenveel voldoening als ,,De mol''?
Bij De mol kwam het er op aan een reeks te maken die voldoende afwijkt van de vorige twee, zonder aan de basis van het spel te raken. Maar bij een derde reeks kun je toch wel grotendeels voorzien welke obstakels je zal tegenkomen. Voor De pappenheimers daarentegen moest ik van nul vertrekken. Ik had het einddoel voor ogen, maar ik kende de weg nog niet, laat staan dat ik de obstakels wist staan. Dat is heel spannend en elk obstakel dat je overwint, schenkt veel voldoening. Die zoektocht is vaak veel interessanter dan het eindproduct.
-- Michiel Devlieger weert zich als een duivel in een wijwatervat om ,,De mol'' uit het kastje van de realityprogramma's te halen. De kijkers zien toch ook wel het verschil met programma's als ,,Big brother?''
Ook al is de controverse rond programma's als Big brother gaan liggen, toch heeft reality-tv een heel negatieve connotatie gekregen. Met De mol hebben wij heerlijke chocolade op de markt gebracht. Maar na ons zijn een aantal producten onder de naam chocolade verkocht die helemaal niet zo lekker smaken. Dan is het toch logisch dat je een andere naam gaat verzinnen, want wat velen intussen chocolade zijn gaan noemen, is niet hetgeen wij maken. Bovendien kan je De mol helemaal niet vergelijken met die andere realityprogramma's. De mol is een spel, een thriller, en dat is toch heel wat anders dan het registreren van wat mensen uitspoken die in een huis of op een eiland zijn samengebracht.
-- Ook in ,,De mol'' worden weer alle truken van de foor gebruikt om de kijker voortdurend op het verkeerde been te zetten. Waarom begeeft u zich toch zo graag op die smalle grens tussen fictie en realiteit?
Omdat het nu eenmaal het plezantste is wat er bestaat en iets wezenlijks van de mens. Je merkt dat al bij kinderen. Het allerleukste wat kinderen vinden, is papa of mama foppen. En iemand iets wijs maken is eigenlijk ook spelen met fictie en realiteit. En daarvoor is televisie het uitgelezen medium.
-- Voelt u zich er dan ook voor verantwoordelijk dat de mensen steeds minder vertrouwen hebben in het medium televisie?
Het feit dat er op televisie van alles in scène wordt gezet en dat je als kijker soms niet meer weet wat je moet geloven of niet, was destijds de drijfveer om Schalkse ruiters te maken. Het onderscheid tussen fictie en realiteit is echter alleen van belang bij informatieve programma's. En dan valt het nog redelijk goed mee met dat vertrouwen. De dingen die de mensen moeten geloven, zoals de nieuwsprogramma's, vertrouwen ze ook. Al vind ik het wel een gevaarlijke evolutie om in journalistieke programma's muziek en fictie-elementen te gebruiken ter ondersteuning of ter uitvergroting van een bepaalde emotie. Dan wordt de grens wel heel dun. Bij een programma als De mol kun je echter heel ver gaan. Dat is amusement, geen verslag over tien Vlamingen die in Italië gegijzeld zijn.
Tom Lenaerts: ,,Met 'De mol' hebben wij heerlijke chocolade op de markt gebracht. Maar na ons zijn een aantal producten onder de naam chocolade verkocht die helemaal niet zo lekker smaken.''
In 'Het Nieuwsblad' van dezelfde dag:
Samen met TV1-omroepster Katja Retsin gaan vier Nieuwsbladlezers op zoek naar de identiteit van De Mol. Acht weken lang geven ze elke maandag hun visie over wie volgens hen De Mol is.
Ook hier dus een (knappe) BV die meespeurt.
Tot zover deel 1.