In 'Het Laagste Nieuws':
Corry Deltour maakt fatale inschattingsfout
«Ik erger mij aan mensen die het menselijke vergeten, die vergeten dat we mensen onder elkaar zijn. Die alleen maar hun doel willen bereiken. Je kan dat ook bereiken door vriendelijk en eerlijk te blijven». Die levenshouding en bovendien een fatale inschattingsfout, zoals presentator Michiel Devlieger het gisteravond zelf omschreef, nekten de 39-jarige Corry Deltour. Haar positieve ingesteldheid, haar koppigheid, haar aanpassingsvermogen, haar rechttoe-rechtaan-mentaliteit konden haar niet meer redden. Misschien was dat wél het geval geweest indien zij van de drie pasbeurten voor de selectie had kunnen gebruik maken.
Anderzijds kwam de exit van Corry, die samen met haar tweede echtgenoot Alain in Kuurne woont en na een reorganisatie van het crematorium van Brugge zonder werk viel, niet onverwacht. Na haar enkelverstuiking, in de tweede aflevering, kon ze het spel niet echt meer voluit meebeleven. Voor de Mol-makers werd ze natuurlijk het gedroomde blok aan het groepsbeen.
Echt spraakmakend was Corry nooit. Dat kan ook moeilijk als je «met kinderen bezig zijn, in de tuin werken en knutselen in huis» als hobby's en passies opgeeft. Corry, die op 5 mei de kaap van de veertig neemt, heeft thuis een hond, twee vissen en een vogel, maakt naar eigen zeggen superlekkere scampi met een uitzonderlijke groentesaus. Voor wie het nog niet wist, onze Mol-speelster doet aan fitness, zwemmen en windsurfen, speelt cluedo, manillen, poker, hotel en pictionary. Maar in het zoeken van de Mol, was ze net niet goed genoeg.
In 'Het Nieuwsblad':
Verzwikte voet blijkt echt
,,Ik zou een spel moeten spelen, en ik zou emotioneel enorm afzien'', antwoordt Corry Deltour op de vraag of zij de mol zou kunnen zijn. Nee dus, want de 39-jarige bediende uit West-Vlaanderen zag op de dertiende dag van haar deelname aan De Mol, in het dorpje Palau op Sardinië, het scherm rood kleuren. Corry dus uitgeschakeld, wat betekent dat ze met haar man Alain terug naar huis kon.
Dat vond ze zelf heel spijtig, en met haar een aantal van de medekandidaten. Die omschrijven Corry als een lieve, toffe, sympathieke, uitbundige en grappige vrouw.
,,Ik ben blij dat ik zover ben geraakt, de finale meespelen met een manke poot, dat zou niet echt leuk geweest zijn'', troostte Corry zichzelf gisteravond na afloop van de vijfde aflevering.
Blijkt nu ook dat Corry niet alleen lief en uitbundig is, maar dat ze ook een sterk karakter heeft. Tijdens de tweede aflevering kwam Corry bij de proef waarbij de kandidaten zo vlug mogelijk een helikopter moesten bereiken aan de rand van een maïsveld ten val en bleek ze een verzwikte voet te hebben.
De kijker kreeg toen close-upbeelden te zien van Corry, waaruit nogal duidelijk bleek dat ze pijn had. Beelden van de verzorging van haar voet in een ziekenhuis toonden de programmamakers niet. Wat bij velen de indruk deed ontstaan dat er eigenlijk niets aan de hand was, dat het verband zomaar om het been gedaan was. Want Corry was de mol, en vanuit haar ietwat gehandicapte positie kon ze in rolstoel of op krukken de proeven makkelijker doen mislukken, zonder dat het er al te dik zou opliggen.
Alweer een foute redenering dus. Alweer een zoveelste bewijs dat de programmamakers door een subtiele en verfijnde montage van de beelden de kijker om de haverklap op het verkeerde been zetten.
,,We zijn spelletjesmensen'', zei Michiel Devlieger onlangs in een interview. Ook daarvan leverde Woestijnvis gisteren het bewijs. De kandidaten kregen bezoek van thuis: van hun partner, zus of vriendin, en wie gedacht had dat zoiets zou leiden tot een weekendje luieren, kwam bedrogen uit: de partners werden gewoon mee betrokken in het spel.
Ze mochten de kijker ook vertellen of ze zelf dachten dat hun partner de mol zou kunnen zijn. De vraag is hoeveel wijzer we met die info werden. Over Inge werd gezegd: ,,Zou kunnen.'' Over Sandra: ,,Zou wel kunnen.'' Over Shadia: ,,Ik zie dat echt niet.'' Over Stijn: ,,Zou wel kunnen, zou heel verbaasd zijn. Ik denk het niet.'' Over Marc: ,,Is het waar? Dat zullen we later zien.''
Over Corry wist haar echtgenoot redelijk overtuigend te vertellen: ,,Ik heb Corry bezig gezien zoals ik ze niet kende. Dus moet er iets bijgekomen zijn. De molfactor misschien? Het zou kunnen dat Corry de mol is. Ze zou boven op mijn lijstje staan.'' En kort daarna kleurde Corry rood op het scherm.
Als haar man het niet weet, hoe moeten wij het dan weten? Maar het is zoals Michiel Devlieger al zo vaak zei: naar de mol zoeken is zoveel plezieriger dan te weten wie de mol is.