In 'Het Nieuwsblad':
Ex-Mol Hugo Daemen zit elke week met weemoed voor het scherm
Het is niet omdat je zelf Mol bent geweest dat je de streken van het beest meteen doorziet. Hugo Daemen (71), gepensioneerd artilleriekolonel en beëdigd onderkruiper van De Mol 2, zit elke zondag ,,ontspannen maar met een gevoel van weemoed'' voor het scherm. ,,Eerst dacht ik aan Bruno of Nicole,'' bekent hij zonder blozen, ,,maar aangezien die ondertussen al geslachtofferd zijn, hou ik het voorlopig op Marc.'' Tot die natuurlijk straks ook zijn valies moet pakken.
Je hebt duidelijk goede herinneringen aan de tweede reeks?
Hugo Daemen: ,,Uiteraard. Ik heb mij die drie weken in Spanje fantastisch geamuseerd en ik zou best nog wel een keer willen meedoen, maar dat is uiteraard uitgesloten. Meedoen aan De Mol is een unieke belevenis. Kijken is echter ook spannend. Als ik zie met welke overgave via een vijftiental websites wordt gezocht naar de Mol, heb ik zelfs de indruk dat kijkend Vlaanderen veel intensiever zoekt dan de deelnemers zelf. Want als deelnemer ben je de hele dag met de opdracht bezig en voor de rest amuseer je je met je collega's in de groep. Je begint eigenlijk pas aan de Mol te denken net voor de executie.'' Denk je dat er in Italië een groep aan het werk was of eerder een groepje individuen?
,,Ik heb uit goede bron, iemand van de productieploeg, vernomen dat het een hele goeie groep was. We krijgen een vertekend beeld door de manier waarop ze reageren als er vrijstellingen in het spel zijn. Ik vind het niet fout dat ze nogal egoïstisch reageren. Tenslotte wil iedereen winnen.'' Jij was de man die tijdens het gijzelingsspel je redders in koelen bloede neerknalde voor een vrijstelling.
,,Ik had aanvaard om voor Mol te spelen, dus moest ik daar ook de gevolgen van dragen. Verhinderen dat iemand een vrijstelling krijgt als je de Mol niet bent, is volgens mij een stuk moeilijker. Onze groep heeft daarop gereageerd als een vat buskruit; explosief, maar het was even snel vergeten. Uiteindelijk heb je elkaar nodig, voor steun en troost. David heeft geprobeerd om zich buiten de groep te plaatsen om het spel in zijn eentje te spelen, maar hij werd door de groep uitgespuwd. Toen hij zijn houding bijstuurde werd hij zonder probleem opgenomen.''
Telkens weer improviseren Heb je de indruk dat er kandidaten zijn die zich als de Mol willen profileren?
,,Dit keer niet. Bij ons deden David en Dominiek hun uiterste best om verdacht over te komen. Nu heb ik vooral de indruk dat Woestijnvis ons wil doen geloven dat Inge de Mol is. Ik denk dat ik als ex-Mol gevoeliger ben voor dat soort manipulaties dan andere kijkers. Bewijzen heb ik natuurlijk niet. Ik ga voort op mijn intuïtie.''
In de eerste aflevering zagen we hoe de Mol een dossier overhandigd kreeg. Wat zit daar in?
,,Geen idee. Ik heb nooit een dossier gekregen. Voor het spel begon, wist ik niet wie de kandidaten waren. Ik kende alleen de opdrachten, maar uiteindelijk ben je daar weinig mee. Je weet tenslotte niet hoe het spel zal gespeeld worden. Het is telkens weer improviseren. De enige voorbereiding die echt zin heeft, is zorgen dat je conditie in orde is. Je zit zelden voor twee uur 's nachts in je bed en als de fysieke vermoeidheid toeslaat, zit je er mentaal ook snel door. Daarom begrijp ik ook als Corry zegt dat ze blij was dat het gedaan was. Die vrouw moet hebben afgezien met haar verzwikte voet.'' Is de Mol voor de productieploeg een soort garantie om het programmabudget binnen de perken te houden?
,,Die indruk heb ik nooit gehad. Ze vertelden mij wel welke opdrachten waarschijnlijk zouden lukken, welke heel moeilijk waren en welke ik bij voorkeur moest saboteren. Maar indien het anders liep, is mij dat nooit kwalijk genomen.''
Tot zover het weekendoverzicht!
ambijans