Veeartse Inge Boere uit Bilzen strandt op twee punten van winnaar
,,Mijn man vertelde mij dat het Marc moest zijn''
,,Een vraag over de graad van afwijking van de ogen van Marc heeft het mij gelapt. En een paar gokvragen, zoals het salaris van de mol. Maar voor de rest wist ik zeker dat Marc de mol was.'' Inge Boere, de 35-jarige veeartse uit Bilzen en moeder van de 20-maanden oude Sebastian, blikt met een heel tevreden gevoel terug op haar deelname aan De mol.
,,Ik heb dan wel niet gewonnen, maar meedoen aan een programma als de mol is al een heel mooie ervaring op zich. En ik ben zeker dat ik er een aantal vrienden aan overhou: vooral Shadia en Marc, daar klikte het van in het begin heel goed mee.''
De Limburgse veeartse bleef er gisternamiddag na de persvoorstelling van de ontknoping van de mol heel rustig bij: ,,Je doet aan zo'n programma mee met als eerste ambitie de eerste ronde overleven. En dan wil je iedere keer een uitzending verder geraken. En dan het bezoek van thuis dat overkomt, dat wil je ook meemaken. En eens dat voorbij, bouw je verder op naar de finale.'' Hoe dicht zat je de mol op zijn hielen?Inge Boere: ,,Ik had eerst twee keer op Nicole gegokt als mol, want die deed net als ik heel goed haar best om zich verdacht te maken. Of dacht je dat ik echt niet wist dat Quebec niet de hoofdplaats van Australië was? En dat ik niet kan rekenen? Ik deed dat om de andere kandidaten op een verkeerd spoor te zetten. En toen ze er uit ging ben ik mij op Marc beginnen concentreren. Ik was van in het begin heel goed bevriend met hem, en ik zag hem soms dingen doen die ik van de echte Marc niet zou verwachten, maar wel van een Marc die zijn rol als mol speelt.'' Wat dreef je definitief in zijn richting?
,,Toen mijn man samen met de andere partners ons kwam bezoeken, heeft die op het vliegtuig de andere partners heel goed uitgevraagd. Hij heeft daar goed zijn best gedaan als detective. En toen hij me zei dat ook voor hem Marc de mol was, wist ik het zeker.'' Ga je dan extra op alle gedragingen van Marc letten?
,,Ik wist zelfs alle nummers van de kamers waar Marc had geslapen. Maar de afwijking van zijn ogen, tja, daar had ik niet aan gedacht.'' Hoe heb je je deelname aan de mol kunnen verzwijgen voor je omgeving? Met een drukbezochte dierenartsenpraktijk moet dat toch niet makkelijk zijn?
,,Tja, dat hebben we wat verkeerd gespeeld. We hadden aan diverse mensen verschillende dingen wijsgemaakt. Dat ik naar een congres moest voor mijn werk, dat ik naar Zwitserland moest, terwijl dan weer iemand ander Italië had laten vallen. We raakten bijna verstrikt in de leugens, maar we hebben nooit iets verklapt. En de consultaties kregen bij mij al die tijd wel een extra dimensie: er werd eens over iets anders gesproken dan over de kwaaltjes van de hond en de kat. Mijn deelname leverde ook wat moltoerisme op in de omgeving van mijn praktijk. De mensen reden heel traag voorbij en dat leidde al eens tot een ongevalletje met blikschade.'' Hoe ging je om met alles wat er op allerlei websites op internet over jou werd geschreven?
,,Ik vond het enerzijds leuk dat mensen daar zo konden mee bezig zijn, maar het had wel iets dubbel natuurlijk. Lelijke dingen over jezelf lezen, dat je dom bent en zo, is niet zo leuk. Maar met mijn drukke praktijk had ik niet zoveel tijd om op internet te surfen. En tenslotte weet ik voor mezelf wie ik ben: ik ben heel gelukkig in wat ik doe, en ga dat met veel plezier verder doen. Wat een paar duizend mensen op internet over mij denken is niet zo belangrijk.'' Dat van dat paardrijden, was dat dan ook om de anderen op een verkeerd spoor te zetten?
,,Om het antwoord op die vraag te weten moet je zondag naar de negende aflevering kijken, dan wordt duidelijk hoe knap die jongens van Woestijnvis wel zijn in het monteren.''