10 jaar "Wie is de Mol?" (1999-2009): de hoogtepuntenIn afwachting van het jubileumseizoen "Wie is de Mol? 2010" lijkt het me leuk om terug te blikken op de hoogtepunten van tien jaar "Wie is de Mol?" (negen series tussen 1999 en 2009). Hiervoor maak ik top 10 lijstjes van verschillende aspecten van het programma. Aangezien het mijn persoonlijke lijstjes zijn zal niet iedereen het eens zijn met wat er (hoog) in staat, maar daar is dit topic natuurlijk voor: om te reageren op de lijstjes. Want wat zijn jullie favoriete hoogtepunten?
Mijn lijstjes (klik op de afbeeldingen):
Top 10 opdrachtenDe opdrachten in "Wie is de Mol?" doen een beroep op de intelligentie, het lef en de vindingrijkheid van de kandidaten en boeien altijd doordat ze zeer goed in elkaar steken. Voor deze top 10 met de beste opdrachten heb ik uit elke serie minstens één sterke opdracht gekozen. Ook heb ik er voor gezorgd dat er geen opdrachten in dit lijstje staan die al in een van de andere lijstjes voorkomen.
Top 10 molactiesDe sabotageacties van de Mol zijn een zeer belangrijk onderdeel van het spel, ook voor de kijkers. Meer dan twee maanden lang probeer je te achterhalen wat molacties zijn en wat niet, en in de laatste aflevering worden ze uit de doeken gedaan. Negen series hebben negen mollen opgeleverd die allemaal op hun eigen manier opereerden. Bij de samenstelling van het lijstje met de 10 beste molacties heb ik gelet op een variatie aan mollen en acties.
Top 10 hintsOp internet wordt niet alleen naar molacties gespeurd, veel aandacht gaat uit naar de verborgen aanwijzingen in de series die naar de identiteit van de Mol leiden. De molspeurders worden met het jaar fanatieker in het zoeken naar deze hints, wat de redactie van "Wie is de Mol?" er toe aanzet de hints steeds beter te verstoppen. Voor het grootste aantal mooie hints in dit lijstje is dat zeker gelukt.
Top 10 locatiesDe Mol is de afgelopen tien jaar op de meest uiteenlopende plekken ter wereld opgedoken: van de drukste steden tot de meest desolate landschappen. De locaties boden altijd een ideaal decor voor de opdrachten die er gespeeld werden. Een top 10 van de beste locaties samenstellen lijkt haast onmogelijk. Daarom heb ik me om de keuze wat minder moeilijk te maken beperkt tot de mooiste natuur en architectuur waarin en waarrond de opdrachten gespeeld zijn, hierbij lettend op een variatie aan landen.
Top 10 bijzondere wendingenWie aan "Wie is de Mol?" meedoet heeft geen idee wat hem te wachten staat. Ook al is de basis van het spel altijd hetzelfde, elke serie zit weer vol onverwachte wendingen, ook buiten de opdrachten om. In tien jaar "Wie is de Mol?" zijn speciale executies langsgekomen, terugkerende afvallers en tal van andere bijzonderheden. In dit lijstje heb ik de tien beste bijzondere wendingen op een rijtje gezet.
Top 10 memorabele momentenNaast intrigerende opdrachten, geniepige molacties, ingenieuze hints, prachtige locaties en bijzondere wendingen hebben negen series "Wie is de Mol?" nog tal van memorabele momenten voortgebracht. Uit al die momenten heb ik er tien van de grappigste en mooiste geselecteerd die in het collectieve geheugen van de molfans naar mijn idee niet kunnen ontbreken.
Top 10 "hulpmollen"De Mol wordt regelmatig geholpen door kandidaten die zich per ongeluk of expres verdacht maken. Per ongeluk omdat een fout nu eenmaal snel gemaakt is, of expres in de hoop dat medekandidaten hierdoor op een dwaalspoor worden gezet. Soms zit er ook ander persoonlijk voordeel aan het begaan van een sabotageactie, bijvoorbeeld het verdienen van een vrijstelling. De grootste "hulpmollen" uit tien jaar "Wie is de Mol?" vind je in deze top 10.
Extra: Vind de verborgen top 10!