Ik heb Fiji als laatste gekeken, en ik ga het rijtje gewoon bij langs Download nu China.
Cool! Ik heb China vorig jaar zomer gedownload. Dat was het eerste seizoen dat ik helemaal zag & wat mijn Survivor-verslaving heeft aangewakkerd. Wellicht als gevolg daarvan, is het ook een van mijn favoriete seizoenen. Spannende strategieën, mooie locatie/thema & harde challenges! Van deze combinatie houd ik altijd wel
).
Gabon en Tocantins heb ik ook al gekeken. Dus die tussen Fiji en Gabon zitten moet ik nog
Dat is dus alleen China & Micronesia (FvF) nog & dan ben je klaar. Dat moet een gapend gat worden dan!
Ik heb ze zelf in een volstrekt onlogische volgorde gekeken. Door mijn Survivor-enthousiasme weet ik ook al van vrijwel ieder seizoen wie de winnaar is, terwijl ik ze nog niet allemaal heb gezien. Behalve van Marquesas en Panama: Exile Island weet ik het nog niet. Maar ik heb ondervonden dat het programma dusdanig goed is dat - zelfs wanneer je al weet wie de winnaar is - het zeer vermakelijk en verslavend is. In deze volgorde heb ik de volgende seizoenen gezien: China, Guatemala, Gabon, Australian Outback, Pearl Islands, Palau, Tocantins, Borneo. Nog 10 te gaan. Logisch toch? Aan Africa ga ik deze week beginnen.
Terug naar Borneo.
Terugkijkend is het opvallend dat ook Pagong heeft overwogen een alliantie te vormen. Dat ze hebben afgezien van dit idee komt voor een groot deel doordat Gretchen Survivor teveel als een avontuur en te weinig als een spel beschouwde. Richard daarentegen erkende direct dat Survivor in essentie een manipulatief spel was. Natuurlijk speelde het ook mee dat Pagong op dat moment vooral uit jeugdige personen bestond die redelijk naïef waren in vergelijking met Rudy, Sue en Richard.
Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen de alliance van Tagi en de potentiële alliantie van Pagong. Waar Pagong enkel redeneerde dat als zij in de meerderheid waren, ze de leden van Tagi één voor één konden gaan wegstemmen, heeft Richard een alliance binnen Tagi zelf gemaakt. Op een gegeven moment zegt hij ook dat de tribale scheidslijn tussen Tagi en Pagong voor hem helemaal niet belangrijk is. De alliance bestond uitsluitend uit Kelly, Sue, Richard en Rudy. Het is vrij bijzonder dat Richard deze strategie gelijk in het allereerste seizoen introduceerde & het daarmee een vrij snel geaccepteerde spelmethode is geworden. In Nederland levert dit nog steeds erg veel problemen op, zoals we vorig jaar hebben kunnen zien met Hans & Yin. Dit heeft misschien ook te maken met de subjectiviteit van de montage. Ik heb het idee dat dergelijke spelers in ER veel sneller worden afgeschilderd als 'stoute mensen'.
De alfabetstrategie van Sean is al menigmaal als het ultieme voorbeeld van stompzinnigheid genoemd maar gezien zijn positie binnen Tagi was het geen eens een heel slecht idee. Sean viel immers buiten de alliantie. Op deze manier maakte hij dat kenbaar en distantieerde hij zichzelf ervan. Daarnaast kwamen alle Pagong leden ook nog eens als eerste aan de beurt waardoor zijn oude team toch bevoordeeld werd (daardoor werd hij zelf ook indirect bevoordeeld). Het grote probleem lag hem in het openbaar maken van deze strategie waardoor anderen er gebruik van konden maken.
Je hebt inderdaad gelijk. De stompzinnigheid lag hem vooral in het publiekelijk bekend maken van zijn strategie, waardoor anderen ervan konden profiteren. Sean had beter kunnen weten. Het was vrij duidelijk dat er stemafspraken waren gemaakt. Hij had er op kunnen reageren door zijn strategie te wijzigen of gewoon zijn mond te houden.