Auteur Topic: Briljante Youtube filmpjes  (gelezen 152596 keer)

Offline Dwaastoo

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Briljante Youtube filmpjes
« Reactie #360 Gepost op: 18-09-2011, 11:33:56 »
Die stomme zwarte balkjes bedoel ik   >:( >:( >:(

::rofl::
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #361 Gepost op: 18-09-2011, 11:42:40 »
::rofl::
Ha,meteen reactie  ::ok::
Dolfie,zorg jij even dat die balkjes verdwijnen?  ::) ::)

Offline Ibung

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #362 Gepost op: 18-09-2011, 12:38:13 »
Zie je meteen dat die enorme balken bij de heren nergens voor nodig zijn  ;)

Leuk filmpje  ::jaja::
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #363 Gepost op: 18-09-2011, 14:30:06 »
Het risico nemend dat ik m'n positie van betweter versterk:

Het is incorrect te denken dat we slechts visuele informatie aangeboden krijgen - in plaats daarvan is er een uitgebreid systeem van interpretatie. De wereld is immers 3d terwijl er slechts 2d-informatie op het netvlies valt. Hierdoor moet hier betekenis aan worden gegeven door middel van verschillende trucs, waaronder 'wetten' als gelijkheid, nabijheid en continuiteit.
Dit geval illustreert hoe onze perceptie door die aannames soms incorrect kan zijn. De informatie komt binnen dat ze een gelijke helderheid bevatten. Daarna wordt de informatie verwerkt - de omliggende velden zijn donkerder wat een contrasterend effect teweeg brengt. Hierdoor wordt het veld als lichter ervaren. Dit effect wordt nog eens versterkt doordat de cilinder een schaduw werpt.

Anders verwoord zegt de verwerking van de informatie 'de binnenkomende informatie zegt wel dat de twee velden gelijk zijn qua donkerheid, maar op de ene staat een schaduw. Schaduws maken dingen altijd donkerder, dus in het echt is het beschaduwde veld lichter.'

Ondanks dat je het nodeloos ingewikkeld omschrijft zit er een kern van waarheid in je verhaal, ik zeg nadrukkelijk kern omdat je verhaal in het geval van het bovenstaande filmpje niet zoveel hout snijdt. Je ziet overduidelijk dat er twee lichtbronnen worden gebruikt: één om het effect van schaduw in minimale mate te creëren (show-effect) en de ander is er waarschijnlijk om te verhullen dat bijna alle vakjes kleine kleurverschillen hebben die voor ons nauwelijks waarneembaar zijn. Op het moment dat de vrouw haar arm in het schaduwgedeelte steekt blijft de arm dan ook verlicht. Wanneer je de lichtbron die de cilinder beschijnt weghaalt zul je vermoedelijk nog steeds een illusie van schaduw zien op het bord vanwege de subtiele kleurvariaties. De kleurvariaties worden in dit geval dus niet alleen door de (minimale) schaduw veroorzaakt maar zitten hoogstwaarschijnlijk ook verwerkt in het bord.

Deze lezing wordt min of meer bevestigd op het moment dat de vrouw het vakje verplaatst. Indien het effect werkelijk door de schaduw gecreëerd werd zou vakje B buiten het schaduwgebied niet langer precies dezelfde kleur hebben als vakje A. Het kan immers niet zo zijn dat de vakjes dezelfde kleur hebben wanneer er één in het schaduwgebied ligt en de ander erbuiten én tevens wanneer beiden buiten het schaduwgebied liggen. Bij het traditionele dambord van Adelson is er sprake van twee verschillende vakjes die enkel dezelfde kleur krijgen omdat de schaduw ervoor zorgt dat zowel de donker- als de lichtgekleurde vakjes nog donkerder worden. Waarbij het resultaat is dat de kleur van het donkere vakje in het licht en het lichte vakje in de schaduw overeenkomen. Bij die versie kunnen we echter niet het vakje uit de schaduw halen, we kunnen enkel het vakje inclusief de schaduw kopiëren om te aanschouwen dat ze dezelfde kleur hebben. Als de schaduw niet langer van toepassing was had vakje B een andere kleur en zou het dus niet langer precies dezelfde kleur hebben als vakje A.

Conclusie: het youtube filmpje is een verbastering van het oorspronkelijke dambord van Adelson dat jij beschrijft.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #364 Gepost op: 18-09-2011, 16:31:35 »
::dans:: een lange reactie op een matig-lange post van mij  ::cheerleader::

Laat ik eens gaan lezen  :D

--

Ik ben het met je eens dat hier niet per se dezelfde conclusies gelden als bij het originele dambord. Ik zou kunnen beargumenteren dat het slechts een wat algemeen stuk was over het dambord-gezichtsgedrog-foefje, of dat het plaatje vaker voor komt zodat het logischer zou zijn dat te verklaren, of doordat ik deze verklaring informatiever vond.

Dat zou echter allemaal niet waar zijn. Ik had de verklaring al geschreven, waarna ik nog even kort het filmpje bekeek. Daar bleek de opzet iets anders - maar de verschillen leken me verwaarloosbaar. Mogelijk verschillen we daarin van mening.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #365 Gepost op: 18-09-2011, 17:22:34 »
En de rest van deze (echt waar) goede discussie mogen jullie verhuizen naar de huiskamer. Bedankt voor jullie informatie ::ok::  (en ja ik weet dat ik om uitleg vroeg)

@Dwaas  Foei  ::rofl::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #366 Gepost op: 19-09-2011, 01:08:31 »
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline luckyrik24

• Forumlid
« Reactie #367 Gepost op: 19-09-2011, 19:30:20 »
ja kan veel zeggen over dat filmpje van dwaas maar ze zijn wel creatief met censureren
drank is sneller op dan je lief hebt

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #368 Gepost op: 23-09-2011, 20:50:59 »

Die vind ik altijd vet... Ziek groot.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #369 Gepost op: 23-09-2011, 21:21:57 »
Die vind ik altijd vet... Ziek groot.

Zooo op 42 seconden...  Ur-Anus heeft een diameter van 51118km...da's ziek groot inderdaad ::)

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #370 Gepost op: 23-09-2011, 22:46:10 »
uhm.. zullen we anders doen alsof ik dat nooit heb gelezen? ::rofl::
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #371 Gepost op: 24-09-2011, 12:44:42 »

Van Kooten en De Bie blijft leuk.  ::rofl::
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline luckyrik24

• Forumlid
« Reactie #372 Gepost op: 24-09-2011, 12:58:03 »

vette film
drank is sneller op dan je lief hebt

Offline trialk

• Forumlid
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
« Reactie #373 Gepost op: 24-09-2011, 15:12:56 »
en dit> duurt maar 55 scondes,dus kon wel fff :D
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #374 Gepost op: 25-09-2011, 20:45:48 »

Briljant of gewoon aandoenlijk?

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #375 Gepost op: 27-09-2011, 13:42:13 »
Die kat, aaaaw wat aandoenlijk (en ook briljant, je ziet zoiets niet vaak)

Briljante immitatie (met een boodschap)van een duo waar we allemaal mee zijn opgegroeid

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #376 Gepost op: 27-09-2011, 17:33:58 »
het stukje in de gouden koets was veel leuker ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Schulz

• Forumlid
« Reactie #377 Gepost op: 27-09-2011, 18:47:25 »
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Vieffan

• Forumlid
« Reactie #378 Gepost op: 27-09-2011, 18:55:01 »
omg hilarisch ::rofl::
Jammer dat hij het niet opneemt als een kerel en mee lacht.

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #379 Gepost op: 27-09-2011, 18:56:39 »
het stukje in de gouden koets was veel leuker ;)
Haha jaa die was ook erg leuk  ::rofl::