Bij zo'n post vraag ik me af of je daadwerkelijk hebt gekeken of dat je maar een beetje wat kopieert van andere fora.
Hoezo? Het feit dat niemand het seizoen van Russell had gezien en dat Tyson een (achteraf gezien) domme zet maakte (die hij vermoedelijk niet had gemaakt, als hij Russell's seizoen had gezien) heeft er naar mijn idee zeker aan bij gedragen dat Russell in de finale stond.
Ik ben het ermee eens dat Russell een zeer sterke speler is die op een zeer strategische manier twee maal in de finale heeft weten te komen. Het is echter wel gewoon zo dat zijn tactiek er totaal niet op is gericht om te winnen. Russell's betoog aan de jury is steevast: kijk eens hoe ik door middel van liegen en bedriegen jullie allemaal te slim af ben geweest. Dit verkondigt hij dan ook nog eens allemaal op een zeer arrogante manier. HIj realiseert zich daarbij totaal niet dat veel mensen hierdoor juist geïrriteerd raken. Het is al vervelend om eruit gestemd te worden; het is nog vervelender als dat op een sluwe, misleidende (volgens sommige kandidaten, achterbakse) manier gebeurt; en het is dan helemaal vervelend als iemand ook nog eens op een zeer arrogante manier zout in de wonden gaat strooien. Dat is gewoon een fundamenteel probleem in Russell's strategie. Daarbij is zijn tactiek in het spel ook nog eens heel agressief. "When I am done with them, I just throw them in the trash", verkondigde hij al in Samoa. Ik krijg het idee dat veel kandidaten ook het gevoel krijgen door hem als vuil te zijn behandeld en dat levert hem natuurlijk ook geen jury-stemmen op.
Kortom: Russell heeft wat mij betreft gezorgd voor mooie televisie. Het was een top-seizoen met een, wat mij betreft, terechte winnaar! Russell zal zich echter echt moeten gaan bezinnen op zijn strategie. Boston Rob leek dit seizoen bijvoorbeeld veel subtieler te werk te gaan: hij was strategisch vrijwel even sterk, maar voerde zijn strategie uit, zonder al teveel mensen tegen de borst te stoten. Russell zal zijn agressieve tactiek moeten matigen en wat sluwer, terughoudender en minder arrogant moeten zijn in plaats van als een soort stoomwals over iedereen heen te rijden.
Brian Heidik was daarin superieur, die wist maar al te goed dat hij zijn kilheid en arrogantie niet kon openbaren omdat hij jurystemmen moest veiligstellen om te winnen.
Vergeet ook Todd Herzog niet. Hij speelde ook zeer strategisch, maar op een veel subtielere manier en wist dit ook te verkopen aan de jury door de ego's daar glad te strijken en zijn eigen ego er deels voor op te offeren.
Ik vond de laatste Tribal Council trouwens ook niet zo boeiend. "A lot of information has come out", zei Probst. Ik vond dat echter heel erg tegenvallen. Misschien dat er inderdaad een hoop is weggeknipt. Jammer! Toch een kleine smet op een verder prachtig seizoen.