Het grappige is ook dat ze in Amerika spreken van een alliantie en in Nederland/Vlaanderen van een complot. Dat heeft toch net een iets andere bijklank.
Overigens zou ik na seizoenen als Australian Outback en Guatemala niet willen zeggen dat het 'overleven' minder belangrijk is dan het sociale spel. Tenzij je het over het stemgedrag hebt. Dan wordt bij ER wel altijd weer dat vervloekte woord 'Robinsonwaardig' genoemd. Ik vraag me nog steeds af waar het verschil zit:
- de hoeveelheid geld die op het spel staat?
- de Amerikaanse versus de Nederlandse/Vlaamse mentaliteit?
- de productie, die door de montage stemafspraken als duivels afschildert?
Survivor is immers vanaf seizoen 1: Outwit, Outplay, Outlast!
Ik vind het grappig dat diegene die tegen stemafspraken zijn na een tijdje bij elkaar kruipen om hetgeen te doen wat ze moreel tegen zijn. Als verdediging wordt het blijkbaar wel aanvaard.
Bij stemafspraak, alliantie of complot is er telkens een andere gevoelswaarde vind ik: Met een complot denk ik vooral aan het in de val lokken op een smerige manier om iemand een target te maken, met alliantie over een groep mensen die samenwerken hetzij dmv een stemafspraak.
De geldkwestie is wel een motiverende factor bij de Amerikanen denk ik, met een miljoen dollar (min de taksen) daar bouw je een nieuw leven mee op tegenover 50.000 euro (Belastingvrij???) dat kan je enkel gebruiken als aanbetaling van van een huisje...
In onze reeksen werd het spel van allianties niet echt werd goedgekeurd door de productie en presentatie --> Remember het kruisverhoor bij de wegstemming van Prince in 2008? Ook bij de Kyra kwestie...
Jeff gaf in dat interview aan dat je op een Tribal Council moet praten, of je nu de waarheid spreekt of liegt het maakt em niet uit. --> "There's always a couple of people where at the first tribal council, I'll ask them a question and they'll say, "Gee, I don't know, Jeff" – which is kind of telling me, "I'm not going to say anything." To which I usually reply, "'I don't know' ain't gonna cut it. Listen, if you want to lie to me, go ahead."
Door echt de waarheid uit de kandidaten te trekken werd het gameplan ihg van Hans en Yin extra in de kijker gezet door de productie... Het is een spel geen rechtszaak
De mensen die tactisch spelen worden in ER al snel als de boosdoeners weergegeven. Dat is wel jammer, want zo blijft het naar mijn mening een miss/mister Survival verkiezing dan een spel. Altijd dat gedoe van "Ik stem de sterkste er niet uit want hij is Robinsonwaardig." komt me de oren uit.
Idd. Voor vele mensen is de term Robinsonwaardig gewoon heel subjectief. Als je dan toch niet op een proeventijger(een zwakkere) stemt zeg op ten minste dat hij/zij een bedreiging is op het sociale aspect van het spel en laat deze persoon die je van het eiland wil kicken in haar/zijn waardigheid.