In het AD van afgelopen woensdag stond ook nog een artikel.
Vrouwen liegen het beste in nieuw seizoen Wie is de Mol?
Albert Kok
Liegen en bedriegen? Laat dat maar aan vrouwen over. Zij kunnen dat veel beter dan mannen. Dat leert een bliksemenquête onder de deelnemers van de tiende editie van het programma Wie is De Mol?, waarin alles er weer om draait om die ene bedrieger te ontmaskeren.
Tim Akkerman, tot april van dit jaar de frontman van de band Di-rect, is gedecideerd: ''Vrouwen zijn venijniger dan mannen. Kunnen sneller schakelen en meer verzwijgen. Dat maakt vrouwen betere leugenaars dan mannen. Als mannen proberen te liegen, prik je daar zo doorheen.''
EO-presentator Manuel Venderbos moet van het hart dat sommige van de vijf vrouwen in het gezelschap verontrustend goed konden liegen: ''Ze zijn sluwer. Wij mannen dachten aan het einde van een lange opnamedag vaak: zo, en nu gezellig met z'n allen een biertje drinken. Terwijl de vrouwen zelfs dan nog niet uit hun rol vielen.''
Actrice Kim Pieters houdt het erop dat vrouwen ingewikkelder liegen en daardoor lastiger op een leugen zijn te betrappen: ''Mannen liegen rechttoe rechtaan. Daardoor zijn ze vaak makkelijker te ontmaskeren. Dat is volgens mij genetisch bepaald. Vrouwen beschikken niet zoals mannen over brute kracht, dus moeten ze al sinds de oertijd hun raffinement aanspreken om zich uit hachelijke situaties te redden.''
Zangeres Hind Laroussi vindt ook al dat vrouwen sluwer zijn dan de 'ongecompliceerde' mannen. ''Zelf kan ik ook tamelijk goed liegen, '' geeft ze toe. Om daar meteen aan toe te voegen dat ze dit talent zelden benut: ''Een paar jaar geleden heb ik met mezelf afgesproken om zoveel mogelijk de waarheid te zeggen. Ik werd ongelukkig van al dat gedraai. Maar in het programma kwamen al die vroegere ervaringen wel héél goed van pas!''
Voor het programma streken de deelnemers (ook Barbara Barend, Erik van der Hoff, Arjen Lubach, Loretta Schrijver, Frits Sissing en Sanne Vogel) neer in Japan. Een land dat zich uitstekend leent voor Wie is de Mol? omdat, zo heeft presentator Pieter Jan Hagens gemerkt, niets daar is wat het lijkt. Hij verwonderde zich in Japan over verwarmde wc-brillen, buschauffeurs met witte handschoenen en individuen die zich het liefst in grote groepen verschuilen.