op beeld is dacht ik te zien dat esmeralda ook op kurt en igor stemt, net als dennis.
Vraag een ex/expeditieleden: worden er vooraf nog instructies gegeven wat je aan levende have mag vangen en eten? Ik kan me voorstellen dat locale autoriteiten daar genuanceerd over denken, voorts heb je met wetten bedreigde diersoorten te maken. Stel je voor je stroopt een van de drie laatst in het wild levende Roepi Roepi varanen
Ik weet nog van mijn "avontuur" in het Maleisische dat er toen wel degelijk op gelet werd. Schildpadden waren op elk front off limit. De eieren vooral waren op allerlei mogelijke manieren (gelukkig maar) beschermd. Maar ook de weinige schildpadden die je zag waren beschermd. De lokale bevolking dacht daar anders over maar voor ons expeditieleden waren er een aantal duidelijke regels.
Over de varanen heb ik toendertijd niets vernomen, ook wij zagen ze en probeerden ze te vangen, en voor zover als ik weet was dit geen probleem, kortom we mochten ze consumeren, alleen moesten we ze nog wel zien te vangen.
Ook v.w.b. vis en andere in zee levende dieren hadden wij toen geen risticties (behalve de schildpadden en hun eieren.)
Er zijn tijdens het eerste deel van onze expeditie wel een paar vleermuizen gevangen, echter die mochten vanwege het gevaar van hondsdolheid niet opgegeten worden, dit was dus meer voor onze bescherming dan voor de bescherming van de soort.