Waarschuwing: ik heb een lichte tunnelvisie richting Arjen
Toch wil ik kwijt waarom ik denk dat deze aflevering hem niet afwijst van het mol-schap.
Opdracht 1: Arjen stelt voor om over de opdracht na de denken voordat ze er roekeloos aan beginnen. Dit is inderdaad een kandidaat-achtige uitspraak, maar daarom juist slim voor de mol om hem te maken. Ten eerste is dat natuurlijk niet verdacht makend en zo vertoont hij al wat leiderschap, wat natuurlijk een voordelige positie is voor een mol. Maar de opmerking is vrij logisch om te maken en nu heeft hij mooi de tijd om samen met Sanne een ingewikkelde strategie te bedenken (de mol heeft natuurlijk voorkennis en weet welke strategieën er zijn en kiest vervolgens de lastigste). Iemand, ik weet niet meer wie, merkte bij deze opdracht ook op dat het vrij lang duurde voordat ze eindelijk begonnen met varen (correct me if I'm wrong). Daar kan dus tijd zijn gerekt. Ik weet niet of het bekend is wie er voor heeft gezorgd dat Kim en Sanne het zwaarste blok moesten tillen, maar het kan best dat het werk van de mol was
Opdracht 2: Als mol lijkt het natuurlijk raar om te verklappen wat de kandidaten moeten doen, maar zo versterkt Arjen wel zijn "laat dit maar aan mij over"-positie in de groep door als eerste een slimme opmerking te maken (zoals hij ook deed in opdr 1). Noem dit dus tunnelvisie maar misschien heeft hij zelfs opdracht gekregen van de programmamakers om al vrij snel duidelijk te maken dat de kandidaten de tekentjes moeten onthouden zodat voorkomen wordt dat de kandidaten die hele tocht naar de berg maken om hem vervolgens weer te maken, ik kan me voorstellen dat je als programmamaker toch liever de spannende opbouw hebt zoals we die nu dankzij Arjen hebben gezien. Anyway, hij probeert de schade ook weer in te halen door lekker onduidelijk te zijn bij het proberen te kraken van de code.
Opdracht 3: Ik moet zeggen dat ik het als mol heel moeilijk zou vinden om hier te mollen, vooral omdat de opdracht eigenlijk gewoon heel leuk is om fanatiek te spelen.
Iemand had trouwens op het Avro forum een lijstje geplaatst met wie welke liedjes goed had geraden, en het viel mij op dat hoewel Arjen de meeste goed had gereden, redelijk veel liedjes daarvan ook wel vrij gemakkelijk waren (zoals Thriller en Money Money Money). Die liedjes zullen uiteindelijk wel geraden worden dus schaadt het voor de mol eigenlijk niet om dan maar de persoon te zijn die die titels roept. Erik die ook veel liedjes goed had raadde daarentegen juist de lastigere titels, ik denk ook niet dat hij de mol is.
Al met al zie ik bij Arjen, als hij de mol is, een tactiek waarbij hij veel goede dingen lijkt te doen, maar die in feite niks uithalen omdat hij er vervolgens wel weer voor zorgt dat de opdracht toch niet slaagt. Dat is niet gelukt bij de 'kraak de code' opdracht, maar een voorbeeld is de parcours opdracht uit aflevering 2.
Wat een essay is dit geworden zeg