<knip>
Maar dat gerafeld Nederland in Japan, tjee wat zou dat kunnen betekenen. Maar rags betekent vertaald lompen. Wie heeft nu lompen aan, ze zijn toch allemaal goed gekleed? Ik vind dat met dat shirt dan niet passend.
Een gerafeld kledingstuk is natuurlijk stuk, maar ook gespleten in meerdere stukjes.
Rags zijn eigenlijk gewoon lompen: zeer goedkope kleren wat een zwerver op straat misschien aan zou hebben. 'Japan Rags' is dan weer gewoon een kledingmerk.
Holland Village is eigenlijk begonnen met 'Huis Ten Bosch', het nagebouwde paleis van Beatrix in Nagasaki. Daar om heen werd een attractiepark gebouwd met levensgrote molens, tulpenvelden, huizen en straten. Eigenlijk is het dus een soort Madurodam, maar dan levensgroot: zoiets als het Openluchtmuseum in Arnhem. Daardoor zie je eigenlijk allerlei gebouwen uit heel Nederland op een klein gebied. Omdat het park tijdens de opname al 4 jaar lang failliet was, zag alles er een beetje zielig bij.
Gerafeld Nederland lijkt mij dan een toepasselijke metafoor: het is kleine beetjes Nederland, wat vergaan is. Zo vreemde uitspraak vind ik het dan eigenlijk ook niet.
Inmiddels heeft het park trouwens een doorstart gemaakt. Op dit moment is het 's avonds verlicht en kun je het dan ook bezoeken. Een soort 'Winter Efteling'
.
Linkje naar wikipedia artikel