Auteur Topic: welk goede doel zou jij geld geven en waarom?  (gelezen 7774 keer)

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: welk goede doel zou jij geld geven en waarom?
« Reactie #40 Gepost op: 30-11-2010, 23:39:03 »
Het is weer winter dus :
Help Lukie4 de winter door
Verder vind ik dierenbeschermingsorganisaties dus echt niets. Zo lang er nog kinderen sterven omdat ze geen eten hebben, snap ik niet dat mensen geld aan dieren geven.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dolfie

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
« Reactie #41 Gepost op: 30-11-2010, 23:50:35 »
Het is weer winter dus :Verder vind ik dierenbeschermingsorganisaties dus echt niets. Zo lang er nog kinderen sterven omdat ze geen eten hebben, snap ik niet dat mensen geld aan dieren geven.

Aan vetgemeste dieren zit meer vlees, dus meer eten voor de kinderen............
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline tdietz

• Forumlid
  • too hot to be true
« Reactie #42 Gepost op: 1-12-2010, 07:10:15 »
Help Lukie4 de winter door
goed idee, hoewel het "help tdietz de winter door" mij beter lijkt
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 1-12-2010, 09:02:05 »
Het is weer winter dus :Verder vind ik dierenbeschermingsorganisaties dus echt niets. Zo lang er nog kinderen sterven omdat ze geen eten hebben, snap ik niet dat mensen geld aan dieren geven.

DAt snapt de Dwaas wel, zou DWaas zelf ook den. Maar de redenen zijn te uitgebreid en verder is er een (heftige)discussie over mogelijk... lijkt me iets om een keer met een biertje aan een bar te bespreken  ::proostbier::
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 1-12-2010, 09:23:28 »
Ik heb eens misbruik gemaakt van het goede doel  >:D Toen ik nog op de lagere school zat was er elk jaar een kaartavond.Wij moesten dus van deur tot deur kaartjes verkopen en met de winst betaalde de school zelf een deel van de kosten voor de schoolreis.Ik ging samen op pad met mijn neef,maar dat was geen brave,hij heeft me op het slechte pad gebracht  ::jaja::
Wij belden aan bij een huis waar een bejaard mannetje woonde en vroegen dus of hij een kaartje wou kopen.Die man was vriendelijk en wij moesten even binnen gaan,hij ging om geld dat ergens in de slaapkamer ofzo lag.Wij stonden bij een tafel en daar stond zo'n grote bol soep met een zoutvaatje ernaast.......ik keek naar mijn neef en mijn neef naar mij en zonder iets te zeggen hadden wij vlug het dopje losgeschroefd en dat hele zoutvaatje in zijn soep geflikkerd,het dopje er terug op en netjes teruggeplaatst waar het stond  :) Toen hij terug was gaf hij ons geld en wij z'n kaartje en zijn vertrokken...Sindsdien hebben we niets meer van dat mannetje vernomen.....
Ik zei het toch dat mijn neef geen brave was  ::) ::)

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #45 Gepost op: 1-12-2010, 09:34:58 »
Nou, Koekoe, zoiets had ik toch nooit achter jou gezocht! ::rofl::
Ich bin ein Bärliner!

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 1-12-2010, 09:44:48 »
- zucht - Koekoe... wat een rotstreek!

Dat gezegd hebbende: kinderen, het zijn toch kleine monstertjes soms ::)
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Dolfie

• Forumlid
  • aardig zijn kost niets!
« Reactie #47 Gepost op: 1-12-2010, 11:38:07 »
honger laten lijden is dan misschien toch DE oplossing? ;)
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 1-12-2010, 12:05:25 »
honger laten lijden is dan misschien toch DE oplossing? ;)

net wat ik dacht ::rofl::

maar ik ben het eens met Lukie, vooral dierenrechtenorganisaties als Wakker Dier, die erg radicale acties niet schuwen, daar kan ik geen begrip voor opbrengen. Tuurlijk, er is een hoop dierenleed, maar het lijkt mij veel belangrijker om eerst het mensenleed aan te pakken. Er is helaas ook nog altijd veel mensenleed, in Haiti, China, Noord-Korea, Tibet, Mali, Burkina Faso, ...
Keep calm and eat chocolates!

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 1-12-2010, 12:07:05 »
- zucht - Koekoe... wat een rotstreek!

Een mens heeft toch zout nodig?Wel,wij hebben hem toch geholpen?  ::jaja::
Wat mijn niet zo'n brave neef betreft.Nu rijd hij motor,is voorzitter van de motorclub(een soort moderator dus)en hij is wel geen apotheker,maar hij woont net naast een apotheek........Ik wil nu niet vergelijken en geen link leggen naar niet nader te noemen niet zo'n brave personen.....maar toch.....  ::) ::) ::)

OT; tja OT?....Eeeeuuuuhhhmmmm vroeger had ik dus geen benul wat "het goede doel" eigenlijk was.Ik dacht dat het een Nederlandse band was  ::jaja:: ::jaja::

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 1-12-2010, 12:11:51 »
[...]  Tuurlijk, er is een hoop dierenleed, maar het lijkt mij veel belangrijker om eerst het mensenleed aan te pakken. Er is helaas ook nog altijd veel mensenleed,[...]

Tegen de tijd dat het mensenleed aangepakt is.... zijn er waarschijnlijk geen dieren meer over om te helpen...

en óók dieren hebben gevoelens, pijn, etc... zijn die gevoelens, pijn, etc... dan minder erg/belangrijk dan die van mensen? (Dwaas vindt van niet ;) )

Dwaas denkt dat je het los van elkaar moet zien en beide goede doelen een bestaansrecht NAAST elkaar hebben, en niet dat de één voor de ander gaat...

(waar is dat biertje?)

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 1-12-2010, 13:36:10 »
Tegen de tijd dat het mensenleed aangepakt is.... zijn er waarschijnlijk geen dieren meer over om te helpen...
Ja das een argument, maar niet één die ik van jou verwacht had. Ik denk persoonlijk dat het een utopie is dat we ooit het mensenleed helemaal aangepakt krijgen. En toch verwacht ik tegelijkertijd dat er dieren zullen blijven bestaan. Ja, er zullen soorten uitsterven en ja dat vind ik ook wel zonde. Toch zullen vele soorten het ook overleven. De kakkerlak bijvoorbeeld bevolkt onze aarde al een stuk langer dan dat wij de aarde bevolken.

en óók dieren hebben gevoelens, pijn, etc... zijn die gevoelens, pijn, etc... dan minder erg/belangrijk dan die van mensen? (Dwaas vindt van niet ;) )
Tja tuurlijk hebben dieren gevoelens. Maar die zijn wel degelijk ondergeschikt aan ons als mensen. We staan nu eenmaal een trapje hoger op de evolutie ladder. Weet je zo lang we nog goudvissen in een ronde kom laten rondzwemmen in dit land, leren schoenen dragen en lekker de kilo knaller kopen hebben we allemaal boter op onze hoofd.

Dwaas denkt dat je het los van elkaar moet zien en beide goede doelen een bestaansrecht NAAST elkaar hebben, en niet dat de één voor de ander gaat...
En toch moet je (gezien de titel van dit topic) een keuze maken. Mijn keuze zal dus nooit niet naar dieren gaan. En wat jij doet, dat moet je lekker zelf weten. Zoals je weet " ik verafschuw je mening maar ik zal me doodvechten dat je hem uiten mag" ;)

(waar is dat biertje?)

jaaa ik heb ook dorst, krijg je van een discussie denk ik aan de bar ;D

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 1-12-2010, 13:49:21 »
En toch moet je (gezien de titel van dit topic) een keuze maken.

"Topic: welk goede doel zou jij geld geven en waarom?"

Hier staat nergens dat ik een keuze moet maken... mijns inziens hebben ze beide bestaansrecht en zou ik dus gewoon aan beide kunnen geven zoals eerder gezegd...

Mijn keuze zal dus nooit niet naar dieren gaan.

Je bent het dus met me eens blijkbaar (nooit niet=altijd) (flauw, ik weet het) ;)

Ik denk persoonlijk dat het een utopie is dat we ooit het mensenleed helemaal aangepakt krijgen.

En dus kunnen we als mensen dieren maar alles aandoen wat we willen, want het mensenleed is nog niet aangepakt?!?

De kakkerlak bijvoorbeeld bevolkt onze aarde al een stuk langer dan dat wij de aarde bevolken.

Klopt.... maar wat dat nu met hulporganisaties tegen dierenleed te maken heeft?

Tja tuurlijk hebben dieren gevoelens. Maar die zijn wel degelijk ondergeschikt aan ons als mensen. We staan nu eenmaal een trapje hoger op de evolutie ladder.

Dit is een mening die ik verafschuw... ::hand:: Hiermee geef je aan dat je als mens dus alles mag doen met dieren zolang jij als mens dat maar wil... want de gevoelens van het dieren zijn ondergeschikt aan die van jou... gatver.

Maar je hebt gelijk...je mag je mening uiten...
« Laatst bewerkt op: 1-12-2010, 14:07:32 door Dwaastoo »

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 1-12-2010, 14:02:08 »
Tja tuurlijk hebben dieren gevoelens. Maar die zijn wel degelijk ondergeschikt aan ons als mensen. We staan nu eenmaal een trapje hoger op de evolutie ladder.

Ach ja, zolang de stropers zich maar goed voelen.... dan doen de (voormalige) gevoelens van dit dier doen er niet toe...

Waarschuwing!!: het beeld onder de spoilerknop is niet geschikt voor de gevoelige maag! (tenminste dat vind ik dan)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 1-12-2010, 14:02:58 »

Ik zie deze mening vaak voorbijkomen en beschouw het als een voortvloeisel van de arrogantie van de mensheid, we staan namelijk niet bovenaan de evolutionaire ladder. Sterker nog: zoiets als een evolutionaire ladder bestaat helemaal niet. Wanneer je evolutie in beeldspraak wilt beschrijven moet je denken aan een boom met miljoenen takken die elk de evolutie van een bepaalde diersoort representeren. De mens is slechts een van de miljoenen takken en heeft niet meer of minder bestaansrecht dan de andere takken.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 1-12-2010, 14:49:42 »

Dit is een mening die ik verafschuw... ::hand:: Hiermee geef je aan dat je als mens dus alles mag doen met dieren zolang jij als mens dat maar wil... want de gevoelens van het dieren zijn ondergeschikt aan die van jou... gatver.
In principe wel, natuurlijk wel binnen de grens van het normale, ook al is dat natuurlijk weer een rekbaar begrip. Hetgeen jij normaal vindt hoef ik niet normaal te vinden etc. Maar ik denk dat we elkaar wel kunnen vinden in wat normaal is.
Toch maar een paar voorbeelden:
* dieren gebruiken als lastdier voor een boer ::ok::
* dieren gebruiken ter vermaak van toeristen ::niet-ok::
* dieren gebruiken als voedsel ::ok:: (wat mij betreft zelfs bio-industrie)
* dieren vermoorden voor slagtanden/vachtjes ::niet-ok::
Ik hoop dat je me nu wat beter begrijpt.

weet je ik begrijp zelfs mensen met huisdieren niet, ik kan dat nauwelijks dierenliefhebbers noemen...

dwaas je spoiler doet het niet, maar dat is misschien dan maar weer goed ook ;)

Ik zie deze mening vaak voorbijkomen en beschouw het als een voortvloeisel van de arrogantie van de mensheid, we staan namelijk niet bovenaan de evolutionaire ladder. Sterker nog: zoiets als een evolutionaire ladder bestaat helemaal niet. Wanneer je evolutie in beeldspraak wilt beschrijven moet je denken aan een boom met miljoenen takken die elk de evolutie van een bepaalde diersoort representeren. De mens is slechts een van de miljoenen takken en heeft niet meer of minder bestaansrecht dan de andere takken.
Ik denk dat je hierin gelijk hebt als je kijkt naar mijn beeldspraak. Het is inderdaad een veel gehoorde en misschien wel daarom door mij aangehaalde beeldspraak. Het verandert echter niets aan mijn punt.

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 1-12-2010, 14:53:38 »
ik ben het geheel met Lukie eens, en ik ben blij dat hij het wel goed weet te verwoorden ::ok::
Keep calm and eat chocolates!

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #57 Gepost op: 1-12-2010, 15:29:01 »
Lukie, je slaat de spijker op z'n kop! ::ok::
Ich bin ein Bärliner!

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 1-12-2010, 15:44:15 »
Terug naar de originele discussie gaat over het feit dat je dierenbeschermingsorganisaties niets vindt...

Dus wat ik  dan niet snap is:
[...]
* dieren gebruiken ter vermaak van toeristen ::niet-ok::
[...]
* dieren vermoorden voor slagtanden/vachtjes ::niet-ok::

Mee eens, maar jij (, LDH, Swifty) vindt het dus onbegrijpelijk dat er mensen zijn die geld aan organisaties geven die zich inzetten om (o.a.) deze excessen te bestrijden.

Dus enerzijds vindt je het niet goed dat het gebeurt, maar je vindt het ook onbegrijpelijk om geld te spenderen om dierenleed te bestrijden... zolang er menselijk leed is?

Dat snap ik niet...

en al zeker niet in het licht van wat ik net aangaf, je hoeft geen keuze te maken en dan blijf ik bij mijn punt dat óók dierenbeschermingsorganisaties bestaansrecht hebben naast de organisaties die zich inzetten tegen menselijk leed.

Mijns inziens kun je best geld aan beide soorten organisaties uitgeven.

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 1-12-2010, 16:00:10 »
Terug naar de originele discussie gaat over het feit dat je dierenbeschermingsorganisaties niets vindt...
goed plan

Mee eens, maar jij (, LDH, Swifty) vindt het dus onbegrijpelijk dat er mensen zijn die geld aan organisaties geven die zich inzetten om (o.a.) deze excessen te bestrijden.

Dus enerzijds vindt je het niet goed dat het gebeurt, maar je vindt het ook onbegrijpelijk om geld te spenderen om dierenleed te bestrijden... zolang er menselijk leed is?

Dat snap ik niet...
En toch sla je de spijker op zijn kop.
en al zeker niet in het licht van wat ik net aangaf, je hoeft geen keuze te maken en dan blijf ik bij mijn punt dat óók dierenbeschermingsorganisaties bestaansrecht hebben naast de organisaties die zich inzetten tegen menselijk leed.

Mijns inziens kun je best geld aan beide soorten organisaties uitgeven.
klopt maar ik kies dus wel. En dan dus heel duidelijk voor menselijk leed. Daar gaat het geld dat ik geef naar toe. Ik vind dat erger dan dierenleed.

even buiten deze discussie... ik had verwacht veel meer commentaar te krijgen op het standpunt "help lukie4 de winter door" ;D