Vanavond wordt eindelijk bekend wie ‘de mol’ is in editie tien van Wie is de Mol?. Veel is in de jaren veranderd, maar het doel blijft hetzelfde: het ontmaskeren van de saboteur.
Deborah, Petra en Robin. Veel mensen zal dit rijtje namen niks zeggen, maar het waren de finalisten van de eerste editie van het succesvolle programma Wie is de Mol? (WIDM), dat in 1999 voor het eerst op de buis was. Het te winnen bedrag: 82.500 oude guldens. Vorige week werd bekend dat de winnaar van het tiende seizoen (2004 werd overgeslagen), Mr. Musical Frits Sissing, de pot van 21.950 euro uit Japan mee naar huis mag nemen.
Onwetende deelnemers
Guldens werden euro’s, Deborah en consorten werden vervangen door over het algemeen wat bekendere Nederlanders en het bij elkaar gespeelde geldbedrag was de laatste jaren (omgerekend) nooit meer zo hoog als bij de eerste editie, in Australië. Het zijn niet de enige verschillen tussen WIDM 1999 en 2010. Het onlangs op dvd uitgebrachte eerste seizoen toont ons tien totaal onwetende deelnemers, die naar Australië zijn afgereisd, zonder echt te weten waar ze aan zijn begonnen.
Toenmalig presentatrice Angela Groothuizen legt uit dat ze meedoen aan een spel, waarbij ze geld kunnen verdienen met het volbrengen van verschillende opdrachten. Maar, er is een mol in het spel, een saboteur. Die moet er eigenhandig voor zorgen dat er zo min mogelijk geld in de pot komt.
Waar ex-Di-rect-zanger Tim Akkerman dit seizoen in het vliegtuig naar Japan al driftig aantekeningen maakte over zijn medekandidaten, moeten de deelnemers van het eerste seizoen even wennen aan het feit dat ze goed op elkaar moeten letten. Maar naarmate de eerste aflevering vordert, neemt het wantrouwen toe en raken ze in de ban van het ontmaskeren van de mol in hun midden.
Die mol kan volop streken uithalen tijdens opdrachten die lang niet zo vernuftig in elkaar zitten als tegenwoordig. Navigatiesystemen komen er nog niet aan te pas en de opdrachten vergen meer fysieke inspanning dan psychische. Wat het meest opvalt is de trage montage, dat haalt de spanning er behoorlijk uit. De motor van die spanning, het ontmaskeren van de mol, is echter niet veranderd.
Die ontmaskering zorgde buiten het programma om toen al voor het nodige gespeur en discussie bij een groot deel van de miljoen kijkers die het programma trok. Het gastenboek op de website van het programma werd spontaan omgedoopt tot forum, waar hevige discussies werden gevoerd. Mensen raakten al snel in de ban van het in België bedachte programma. Inmiddels trekt WIDM wekelijks bijna een half miljoen kijkers meer en dat zullen vrijwel altijd dezelfde mensenzijn. Want WIDM, dat volg je op de voet, of helemaal niet. Ieder seizoen weer met diezelfde vraag: wie is toch die mol? Dat je die vraag eigenlijk nooit met zekerheid kunt beantwoorden, lijkt niemand te deren.
Aldus DEPERS vannochtend