Goed punt snijden jullie aan.
Ik zou mezelf ook nooit kunnen verantwoorden als ik winst zou maken voor een bedrijf waarvan ik weet dat het niet juist is wat ze doen. Manipulatie is echt aan de orde van de dag. Maar door het feit dat het wel veel gebeurt lijkt het erop dat we naar Amerikaanse toestanden gaan met onze hebzuchtcultuur, waar alles maar draait om winst maken. Maar wiens ethische standpunten moet je volgen, die van je bedrijf of van jezelf? Daarom wil ik de commerciele sector vooralsnog niet in, want ik vrees dat mijn normen en waarden al snel niet overeen zullen komen met die van mijn toekomstige werkgever. Hoe zou ik de PR van bedrijven kunnen ondersteunen die de klant wil laten denken dat hun product psychosociale verbeteringen geeft? Maar als je dit niet belooft ben je snel je positie kwijt en is het bedrijf binnen no-time failliet.
En dan kun je nog stellen dat de klant eigen verantwoordelijkheid heeft en dat jij in dienst bent van je baas, maar daar geloof ik niet zo in. De klant heeft een eigen verantwoordelijkheid, maar ik wil niet meehelpen bij het in stand houden van een sprookje. Ik heb op mijn beurt ook mijn eigen verantwoordelijkheid.
Misschien zijn er oude/wijze knarren die denken dat ik mezelf nog wel tegen ga komen in m'n carriere, en dat is misschien ook wel zo, maar ik ga mezelf niet voortijdig verzuren door mijn principes al bij voorbaat aan de kant te zetten om te overleven op de arbeidsmarkt (en dat is gelukkig ook nog lang niet aan de orde want ik blijf hierna hopelijk doorstuderen).